Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výukové (obsahové) teze předmětu: 1.Textil, základní poučení, druhy a vlastnosti textilu. 2.Přízové a textilní materiály, jejich ruční a výrobní zpracování, textil tkaný a netkaný. 3. Základy ručního a strojního šití. 4. Základní metodické řady háčkování a pletení. 5. Základní metodické řady vyšívání, jednoduchý vzorník stehů. 6. Ažurování a drhání. 7. Šitá krajka, základy paličkování. 8. Aplikace textilních technik v činnosti mateřské školy. 9. Využití juty, umělých vláken a odpadového textilu. 10.Kreativní a experimentální činnosti s textilem. 11.Materiální prostředky, didaktické pomůcky, nářadí a nástroje pro práci s textilem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na praktickou činnost studentů. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se drobného technického materiálu papírenského a textilního charakteru, modelovacích hmot a možnosti využití odpadového materiálu. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele mateřské školy - metodická a didaktická oblast. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím individuální praktické kreativní činností studentů a nejnovějších materiálně-didaktických prostředků s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a využití, včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty), " znát, popsat a prakticky realizovat technologie zpracování materiálů, " formulovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při praktické činnosti dětí, " definovat výukové cíle vybraných praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní, " vysvětlit význam výukových cílů pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro děti předškolního věku, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, Témata: origami, fleurogami, quilling, twist art, pappmaché a kašírování, decoupage, pletení z novinového papíru, výroba ručního papíru, ruční šití a vyšívání, patchwork, drhání, tkaní, pletení, enkaustika, mramorování, modelovací hmoty a 3D modely (těsta, hlíny, polymerové hmoty), odpadový materiál aj.
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce na ZŠ.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Osvojení teoretických poznatků i praktických činností, technologií zpracování textilních materiálů a metodických postupů včetně finálních ukázek provedených ve vybraných materiálech.
|
Doporučená literatura
|
-
Barfová, U. aj. (1995). Velká kniha pro malé mistry 1-4 (1995-2001). Praha : Ikar.
-
Dieter, R. (2002). 100 návodů pro šikovné ruce - Malý kutil. Praha : Svojtka-Vašut.
-
Honzíková, J. (2005). Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
-
Kociánová, L. a kol. (1997). Praktické činnosti pro 1.-5. roč. ZŠ.. Praha : Fortuna, 168 s.
-
VANĚK, V. a VAŇKOVÁ, H. (2004). Materiály pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : PdF OU.
|