Předmět: Teorie pracovně technických zájmových aktivit

« Zpět
Název předmětu Teorie pracovně technických zájmových aktivit
Kód předmětu KTE/KTTA@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou zaměřeny na osvojení specifických znalostí, dovedností i postojů z oblasti didaktiky technické výchovy. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se specifických didaktických kategorií vážících se k pracovně technickým zájmovým aktivitám. Současně jsou prohlubovány klíčové kompetence v budoucí práci vychovatele tak, aby byl schopen plánovat i realizovat technickou zájmovou činnost žáků. Dílčí součástí předmětu je praktické ověření vědomostí a dovedností prostřednictvím vlastní kreativní činností studentů v odborných učebnách a dílnách. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: o vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. technika, technologie, technická výchova, polytechnická výchova, technická tvořivost v souvislosti s technickou zájmovou činností, o aplikovat znalosti technických materiálů i pracovních postupů k jejich využití pro tvořivou činnost žáků, o aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, bezpečně užívat pomůcky, nástroje i nářadí určené ke zpracování technického materiálu, o uplatňovat ergonomické zásady při činnosti s technickým materiálem, o zhodnotit úroveň dovednosti žáka a zvolit individuální přístup k žákovi s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i žáky nadané, o navrhnout a zpracovat komplexní didaktický materiál dle zadání, včetně návrhů výrobků, pracovních postupů i specifických didaktických kategorií vážících se k zájmové činnosti žáků, Témata: o Technika, technická výchova, polytechnická výchova v zařízeních zájmového vzdělávání. o Historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. o Cíle a pojetí technického zájmového vzdělávání. o Lidové tradice, řemesla a lidová umělecká tvorba jako téma zájmového vzdělávání. o Hra, technická hračka a její využití v zařízeních zájmového vzdělávání. o Zájmové a volnočasové aktivity technického charakteru, jejich příprava a plánování. o Širší aspekty technicky orientovaných činností (ergonomie, bezpečnost práce, estetika, ekologie, aj.).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní