Název předmětu | Teorie systémů |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KTS@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Studenti se v úvodu seznámí se základy teorie systémů, struktury, chování a jejich formálním vyjádřením. Důležité místo je věnováno typologii různých systémů, od přirozených (např. biologických, sociálních) až po umělé (např. technické). Jednotlivé teoretické pasáže jsou doplněny konkrétními příklady systémů, jejich rozborem. Z analyzovaných případů vyplývá důležitost systémového přístupu pro konstrukci konkrétních projektů a důrazem na informační systémy.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je rozvinout kompetence a znalosti zaměřené na: - popsat historii a vývoj teorie systémů a vymezit předmět zkoumání teorie systémů, - operovat se základními pojmy teorie systémů a vymezit pojem systém, - určovat účel a vymezení systému na objektu a popsat struktura a dekompozici systému, - vysvětlit pojmy determinovanost, náhodnost a neurčitost systému, popsat možnosti organizace a řízení systémů, - popsat základní charakteristiky systémů statických a dynamických, vysvětlit pojmy kvalita, spolehlivost a stabilita systému, - charakterizovat systémy tvrdé a měkké, vysvětlit podstatu a účel dekompozice systémů, - charakterizovat základní zásady provádění dekompozice systémů, určovat hlediska dekompozice systémů, - provádět analýzu a syntézu systémů, charakterizovat pojem systémová analýza, - vysvětlit pojem systémový návrh a popsat, aplikovat strukturovanou systémovou analýzu a realizovat strukturovaný systémový návrh, - vymezit pojem model systému, provádět dělení modelů, zvolit vhodnou strukturu modelu, zvolit vhodné parametry modelu, aplikovat a reflektovat možnosti grafického vyjádření modelů, - vymezit a charakterizovat pojem informační systém a popsat úlohu informačních systémů, - vyjmenovat a popsat prvky informačního systému, - určit význam pojmu data ve vztahu k informačním systémům, - určit význam pojmu informace ve vztahu k informačním systémům, - určit význam pojmu znalosti a filozofie ve vztahu k informačním systémům, - charakterizovat a vymezit pojem znalostní systém, určit význam pojmu informace a znalosti ve vztahu ke znalostním systémům, - určit význam pojmu znalosti a rozhodování ve vztahu ke znalostním systémům, charakterizovat a vymezit pojem znalostní inženýrství.
Po absolvování předmětu získají studenti zejména tyto způsobilosti, a budou je chápat souvislosti v: - pojem a vymezení systému (struktura, chování, hranice, subsystém, rozlišovací úroveň, podstatné a nepodstatné okolí, rozlišovací úrovně), - porovnání vybraných definic systému (struktura, chování), - typizace systémů (matematický, fyzikální, ekonomický aj.), měkké a tvrdé systémy, - tři základní problémy (typy úloh) na systémech, - vazby systémů a spojování systémů (matematické vyjádření a geometrická řešení), konečný automat, zpětná vazba, - kategorizace systémů (deterministické-stochastické, statické-dynamické, spojité-diskrétní aj.), Turingův stroj, algoritmizace, - statické systémy (popis, příklady), dynamické systémy (popis, příklady), stabilita, homeostáze, - základy modelování, definice modelu, modelový přístup, - typy modelů (matematický, fyzikální, technický, ekonomický aj.), - Izomorfismus, homomorfismus, - čtyři etapy matematického modelování (indukce, dedukce, interpretace, adekvátnost), - Černá schránka (izomorfní stroje, homomorfní stroje), - zásady systémového přístupu k projektu (cíl, analýza -- top-down, syntéza -- bottom-up, realizace), - konkretizace například na Business inteligence, dekompozice systému, míra abstrakce, - konkrétní příklady systémů a úlohy na systémech. |
Předpoklady |
Prerektivity: Matematika 1 Korekvizity: Statistické zpracování dat
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce
Prezenční forma studia: písemná (kolokvium), vytvoření seminární práce - vizualizace vybraného systému, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: písemná (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vizualizace vybraného systému, samostudium - příprava na kolokvium. Pro studenty s ISP (prezenční i kombinovaná forma studia) budou stanoveny, po osobní či písemné dohodě, individuální podmínky pro splnění požadavků na absolvování předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |