Předmět: Technické praktikum III.

« Zpět
Název předmětu Technické praktikum III.
Kód předmětu KTE/KTPR3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět Technické praktikum II. navazuje na předmět Materiály a technologie. Cílem je osvojení dovedností a návyků ručního zpracování kovů v rozsahu potřebném pro výuku na základních školách. Dokonalé ovládání a správné používání nástrojů a strojů pro obrábění kovového materiálu. Získání praktických zkušeností při práci na točivých strojích, seřizování a údržba. Vytvoření základu pro aktivní přístup učitele ve vyučování a mimoškolní technické zájmové činnosti. Využití strojů při přípravě polotovarů pro výuku. Zahrnuje problematiku bezpečnosti práce na točivých strojích. Zahrnuje i nejzákladnější poučení o aplikaci didaktických přístupů a metodických postupů v dané oblasti výuky. Věnuje pozornost problematice bezpečné práce studenta (žáka) v pracovním procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět Technické praktikum II. navazuje na předmět Materiály a technologie. Cílem je osvojení dovedností a návyků ručního zpracování kovů v rozsahu potřebném pro výuku na základních školách. Dokonalé ovládání a správné používání nástrojů a strojů pro obrábění kovového materiálu. Získání praktických zkušeností při práci na točivých strojích, seřizování a údržba. Vytvoření základu pro aktivní přístup učitele ve vyučování a mimoškolní technické zájmové činnosti. Využití strojů při přípravě polotovarů pro výuku. Zahrnuje problematiku bezpečnosti práce na točivých strojích. Zahrnuje i nejzákladnější poučení o aplikaci didaktických přístupů a metodických postupů v dané oblasti výuky. Věnuje pozornost problematice bezpečné práce studenta (žáka) v pracovním procesu.
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
Předpoklady
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Seminární práce - výrobek s výkresovou dokumentací.
Doporučená literatura
  • Kropáč, J. (1984). Bezpečnost a hygiena práce pro učitele technických předmětů. Olomouc : UP.
  • Kropáč, J. (1992). K základním pojmům techniky a technické výchovy. Olomouc.
  • Outrata. (1981). Technologie ručního zpracování kovů. Praha : SNTL.
  • Serafín, Č. (2009). Bezpečnost práce (studijní opora). Olomouc : UP.
  • Švagr, J. a Vojtík, J. (1985). Technologie ručního zpracování kovu. Praha : SNTL.
  • Vaněk, V. a Vaňková, H. (1991). Technické materiály pro učitele 1. st. ZŠ. Ostrava : PdFOU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr