Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozvržení: Předmět estetiky, její význam. Výtvarná propedeutika. Základní estetická terminologie, druhy estetiky. Technická estetika, umělecké a mimoumělecké vztahy. Esteticko výtvarná problematika techniky. Účelová a estetická funkce předmětů. Průmyslový design - základní orientace. Průmyslový design ve vybraných okruzích lidské činnosti. Linie, plocha, tvar, světlo, barva, symetrie, asymetrie, kontrast. Konstrukce, kompozice (základní systémy). Povrch, struktura. Způsoby zpracování, záměrná estetická úprava. Tradiční lidové technologie a materiály. Mezníky vývoje hmotné kultury, výrobních postupů a řemesel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základní orientace z oblasti hmotné kultury a širších humanizačních aspektů techniky, výroby a průmyslového designu i tradic (objekty, materiály, technologie).
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
|
Předpoklady
|
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Seminární práce - výrobek s výkresovou dokumentací, návrh a výroba.
|
Doporučená literatura
|
-
Dorfles, G. (2001). Průmyslový design. In PIJOAN, J. Dějiny umění 10.. Praha.
-
Honzík, K. (2000). Tvorba životního slohu. Praha.
-
HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
-
Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum, 32 s. + přílohové CD.
-
Chvatík, K. (1994). Strukturální estetika. Řád věcí a řád člověka. Praha : Victoria publ.
-
Lastová, A. (2002). Kouzlíme se spínacím špendlíkem. Moderní šperky snadno a rychle.. Praha : Euromedia Group, k.s. - Ikar. 48 s.
-
Maisel, E. (2002). Trénink kreativity. Praha : Portál. 261 s.
-
Serafín, Č. (2009). Bezpečnost práce (studijní opora). Olomouc : UP.
-
Tondl, L. (1998). Technologické myšlení a usuzování. Praha : Filosofia, 264 s.
-
Vaněk, V. a Vaňková, H. (1991). Technické materiály pro učitele 1. st. ZŠ. Ostrava : PdFOU.
-
Vondrušková, A. a Vondruška, V. (1988). Tradice lidové tvorby. Praha : Artia. 191 s.
|