Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kubrický Jan, Mgr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vstupní proškolení požární ochrany a bezpečnosti práce studentů. Vstupní test znalostí a dovedností. Zařízení pro zrakově postižené. Braillské řádky, tiskárny Braillova písma. Zařízení nahrazující lidský hlas. Logopedické programy. Alternativní klávesnice. Obrazovkové emulátory klávesnic a programy urychlující psaní. Pomůcky pro tělesně postižené. Volně šiřitelné programy. Počítačová sít' UPONET a zásady práce na ní. Základní charakteristika a problematika počítačových sítí, přihlášení se do sítě, odhlášení se ze sítě, přihlášení se k jinému serveru apod. Práce s elektronickou poštou, posílaní a příjem zpráv, posílaní došlých zpráv jinému uživateli, mazání došlých zpráv, posílání souborů, internetovská adresa.Rozšířené možnosti elektronické pošty. Protivirová ochrana, nalezení virů a jejich odstranění. Vyhledávací služby na Internetu, program Internet Explorer, prohlížení WWW stránek, vyhledávací servery. WWW stránky pro učitele (Učitelský spomocnik, Bobrův pomocník apod.) a základní informace o jejich obsahu. Vyhledávání informací na WWW stránkách pro učitele.Výukový software a jeho ukázky. Práce se skenerem, skenování obrazové nebo textové předlohy. OCR. Práce s jednodušším grafickým procesorem - úprava naskenovaných obrázků. Textový procesor WORD - práce s grafy, vkládání matematických a jiných symbolů a vzorců, vkládání obrázků a různých objektů, kreslení schémat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatek vědomostí a praktických návyků tak, aby byli schopni dále uvedenou problematiku aplikovat na výuku osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
Studenti se seznámí s praktickým použitím a využitím počítače pro potřeby učitele. Dokáží též pracovat s jednoduchými grafickými programy. V textovém procesoru MS WORD (nebo obdobném) jsou schopni doplnit text hotovým nebo nově vytvořeným obrázkem, dále musí ovládat tvorbu tabulek a grafů v programu MS EXCEL.
|
Předpoklady
|
Předpokladem jsou základní znalosti práce s počítačem na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Účast na cvičení. Zpracování projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 168 s.
-
Demel, J. (1995). Internet pro začátečníka. Praha : Grada.
-
Klement, M. (2001). Základy práce s PC. Olomouc : VUP, 214 s.
-
Kmoch, P. (1997). Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Praha : Computer Press. 228 s.
-
Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o. 188 s.
-
Mrnuštík, J. (1998). Viry 98 včetně makroviru a antivirové ochrany sítě. Praha : Grada Publishing. 96 s.
-
Novák, J. (1997). Využití výpočetní techniky pro zdravotně postižené,. Brno : Paido. 70 s.
-
Pecinovský, J., Pecinovský, R. (1998). Česká Windows 98. Praha : Grada. 232 s.
-
Slavík, J. a Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
|