Předmět: Technické praktikum II.

« Zpět
Název předmětu Technické praktikum II.
Kód předmětu KTE/KTP1Q
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Problematika BOPZP a PO v laboratořích a dílnách pro praktické činnosti. - Techniky zpracování papírenských materiálů, výroba a využití papírenských materiálů. - Výroba, vlastnosti a užití textilních materiálů. - Makroskopická stavba dřeva, jeho části a vlastnosti, vady dřeva, průmyslové zpracování dřeva. - Nářadí a nástroje určené k ručnímu opracování materiálů, jejich broušení, seřizování a údržba. - Řezání, hoblování, dlabání, pilování, vrtání, povrchová úprava. - Konstrukční spojování hřebíky, vruty, dřevěnými spojovacími prostředky, lepidly. - Rohové a středové spoje plošných dílců dřevěných materiálů konstrukční spoje dřevěných materiálů. - Povrchová úprava a ochrana dřeva brusiva a brusné prostředky, tmely a plniče pórů, bělící a mořící prostředky. - Základy řezbářství, nářadí a nástroje vhodné pro řezbářství, dřevo vhodné pro řezbářství. - Zpracovaní technické dokumentace a metodického postupu pro jednoduchý výrobek.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu "Technické praktikum I." jsou zaměřeny na teoretickou a praktickou činnost studentů v oblasti technických materiálů (papír, textil, dřevo) a ostatních přírodních materiálů. Součástí vzdělávacího procesu je rozvíjení klíčových kompetencí studentů ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím individuálních praktických činností studentů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a použití včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty), - znát, popsat a prakticky realizovat technologie zpracování materiálů, - formulovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při praktické činnosti žáků, - definovat výukové cíle vybraných praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní, - rozlišovat dřeviny z jejich makroskopického hlediska, jehličnaté, listnaté, dřeviny tvrdé, měkké, - znát průmyslové zpracování dřeva a jeho využití, - zvládnout základy řezbářských technik, - pracovat s nářadím a nástroji určenými k ručnímu opracování materiálů, - dodržovat bezpečnostní předpisy, - zpracovat technickou dokumentaci a pracovat podle technické dokumentace, - zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, - posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro žáky různých věkových kategorií, - prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu.
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
Předpoklady
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Seminární práce - výrobek s výkresovou dokumentací.
Doporučená literatura
  • Creative Amos.
  • (2013). 1000 nápadů pro šikovné ruce.
  • BRIDGEWTER Alan and Gill BRIDGEWTER. (2007). Práce se dřevem. Praha.
  • COOMBES, Allen J. (1996). Stromy. Martin.
  • Corbett, S. (2004). Práce se dřevem. Čestlice : Rebo Production.
  • DANDOVÁ, Eva. (2008). Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha.
  • Dostál, J., Janu, M., & Částková, P. DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: tvoříme a bádáme na ZŠ při práci se dřevem a přírodními materiály.
  • DOSTÁL, Jiří. (2011). Teoretické základy technických předmětů. Olomouc.
  • HÁJEK, Václav. (1997). Truhlářské práce. Praha.
  • Honzíková, J. a Novotný, J. (2007). Plasty v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání. 147 s. + CD.
  • Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • Honzíková, J. (2008). Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  • Honzíková, J., Novotný, J. (2005). Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání. 251 s. + CD.
  • Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila a Ján BAJTOŠ. (2004). Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila, MACH, Petr a Jan NOVOTNÝ. (2007). Alternativní přístupy v technické výchově. Plzeň.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň.
  • JOSTEN, Elmar, Thomas REICHE a Bernd WITTCHEN. (2010). Dřevo a jeho obrábění. Praha.
  • KADĚRA, Vratislav. (2003). Materiály: učebnice pro odborná učiliště, obor Truhlářské práce. Praha.
  • Kirst, W., Diekmeyer, U., Jeřábková, E., Bagnall, B., & Smékal, V. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál.
  • KONVALINKOVÁ, Kateřina. (2013). Rozvoj jemné motoriky. Praha.
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení.
  • Kropáč, J. (1984). Bezpečnost a hygiena práce pro učitele technických předmětů. Olomouc : UP.
  • Lokšová, I., & Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • NUTSCH, W. a kol. (1999). Příručka pro truhláře. Praha : Sobotáles.
  • Nutsch, W. aj. (1999). Příručka pro truhláře. Praha - Sobotáles. 540 s.
  • NUTSCH, Wolfgang. (1999). Příručka pro truhláře. Praha.
  • Patřičný, M. (1999). Pracujeme se dřevem. Praha : Grada Publishing.
  • Patřičný, M. (1999). Pracujeme se dřevem. Praha : Grada.
  • PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno.
  • Pokorný, J. (2000). Lepení a tmelení v dílně a domácnosti. Praha : Grada.
  • Serafín, Č. (2009). Bezpečnost práce (studijní opora). Olomouc : UP.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • SLAVICKÝ, Richard. (2001). Odborné kreslení: pro 1. až 3. ročník učebního oboru Truhlář.. Praha.
  • Štajnochr, L. (2000). Broušení nástrojů. Praha : Grada.
  • Šubert Jan. (2010). Metodika výuky technické výchovy na II. st. ZŠ z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele. Ostrava.
  • Vaněk, V., & Vaňková, H. (1991). Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  • VÍTKOVÁ, Markéta. (2012). Tvoříme s dětmi originální dárky. Olomouc.
  • Vlásek, E. (1996). Technická praktika - ruční obrábění dřeva. Plzeň : PdF ZČU. 89 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr