Vyučující
|
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretické a praktické zvládnutí problematiky dílenských prací v rozsahu osonov pro zvláštní školy. Získání manuální zručnosti při jednotlivých praktických činnostech. Zásady hygieny a bezpečnosti práce při práci ve školních dílnách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teoretické a praktické zvládnutí problematiky dílenských prací v rozsahu osonov pro zvláštní školy. Získání manuální zručnosti při jednotlivých praktických činnostech. Zásady hygieny a bezpečnosti práce při práci ve školních dílnách. Cíle předmětu jsou zaměřeny na teoretické znalosti a praktické činnosti v oblasti poznávání technických a přírodních materiálů a možnosti jejich využití při vzdělávaní žáků mladšího školního věku. V praktické části předmětu je kladen důraz na rozvíjení klíčových kompetencí a očekávaných výstupů a nejnovějších materiálně-didaktických prostředků s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování dřeva, přírodních a jiných materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Definovat pojem technické materiály, přírodní materiály a jejich rozdělení, " znát pravidla bezpečnosti práce a PO při výuce, " určit nářadí a nástroje, vhodné pro zpracování výše uvedených materiálů, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy technických a přírodních materiálů, " určit vybrané dřeviny podle listů, květů a plodů, " zhotovit jednoduchý výrobek podle navrženého metodického listu, Témata: Smyslem výuky předmětu je získání informací a zkušeností o technických a přírodních materiálech, včetně jejich dělení a možností využití v praxi v ZŠ. Dále naučit se určovat nástroje a nářadí k pracovním činnostem a operacím, znát makroskopickou stavbu dřeva a jeho využití, určovat vhodné přírodní materiály a jejich využití ve vzdělávání žáků mladšího školního věku. " Problematika BOZ a PO na ZŠ, " Praktické užívání technických přístrojů, hraček, dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává, " Praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními a technickými materiály ve svém okolí, jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi, " Poznáván a určování vybraných dřevin, " Využívání běžně dostupných technických materiálů pro vzdělávání na ZŠ, " Zhotovení jednoduchých výrobků z přírodních a technických materiálů, " Vytvoření vlastních metodických listů k dané problematice, " Vytvoření krátkodobého projektu se zaměřením na využití výše uvedených technických a přírodních materiálů.
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
|
Předpoklady
|
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Účast na cvičení, technická dokumentace, výrobek z vybrané části učiva, úspěšné zvládnutí praktických činností.
|
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : MŠMT, Septima, 1997. KIRILENKOVÁ, M. Dílenské práce - pracovní vyučování v 1.-3. roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1997. ŠTĚPÁNEK, A. Dílenské práce - pracovní vyučování ve 4.-6.roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1998. BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte.Praha : SNTL, 1989. OUTRATA, Technologie ručního zpracování kovů. Praha : SNTL, 1981. ŠVAGR, J. aj. Technologie ručního zpracování kovu. Praha : SNTL, 1985..
|