Název předmětu | Statistické zpracování dat |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KSZD@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: " Vědecký výzkum (P. Gavora, F. N. Kerlinger). Kvantitativně orientovaný výzkum, fáze pedagogického výzkumu. Stanovení problému. Hypotézy ve výzkumu a pravidla pro jejich formulaci. " Úrovně pedagogického výzkumu. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Měření v pedagogickém výzkumu. Vlastnosti dobrého měření. " Základní metody deskriptivní statistiky (sestavování tabulek četností, aritmetický průměr, směrodatná odchylka, grafické metody zobrazování dat). " Studentův t-test. " Párový t-test. " Výpočet koeficientu korelace a jeho interpretace. " Spearmanův koeficient pořadové korelace a interpretace vypočítaného koeficientu korelace. " Korelace mezi více pořadími. " Znaménkový test, U-test. " Wilcoxonův test. " Kolmogorovův - Smirnovův test. " Jednoduchá analýza rozptylu. " Dvoufaktorová analýza rozptylu. " Q-metodologie, princip, význam a použití metody. Q-typy, q-třídění a další možnosti vyhodnocení. Určení reliability q-metodologie. " Sémantický diferenciál klasický. Sémantický diferenciál dvoufaktorový ATER. " Shluková analýza hierarchická. Shluková analýza pomocí k-průměrů. " Faktorová analýza explorativní. Faktorová analýza konfirmativní. " Dotazník v pedagogickém výzkumu a možnosti jeho statistického zpracování. " Didaktický test a jeho statistické vyhodnocení. " Možnosti realizace běžných statistických výpočtů v prostředí programu EXCEL 2013. " Možnosti realizace složitějších statistických výpočtů v prostředí programu STATISTICA 12 CZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsahem předmětu je problematika využití základních statistických metod, které jsou vhodné pro zpracování pedagogických výzkumů, včetně možnosti jejich provedení v prostředí tabulkového kalkulátoru EXCEL 2013 a statistického paketu STATISTICA 12 CZ. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat nejběžnější statistické metody používané pro zpracování pedagogických výzkumů, " formulovat omezení pro použití některých statistických metod, " vhodně aplikovat statistické metody na zjištěná výzkumná data, respektive jejich úrovně, " ovládat prostředí tabulkového kalkulátoru EXCEL 2013 a STATISTICA 12 CZ, " realizovat běžné statistické výpočty v prostředí programu EXCEL 2013, " realizovat složitější statistické výpočty v prostředí programu STATISTICA 12 CZ, " statisticky adekvátně vyhodnotit a interpretovat výzkumná data.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |