Předmět: Statistické zpracování dat

« Zpět
Název předmětu Statistické zpracování dat
Kód předmětu KTE/KSZD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Vědecký výzkum (P. Gavora, F. N. Kerlinger). Kvantitativně orientovaný výzkum, fáze pedagogického výzkumu. Stanovení problému. Hypotézy ve výzkumu a pravidla pro jejich formulaci. " Úrovně pedagogického výzkumu. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Měření v pedagogickém výzkumu. Vlastnosti dobrého měření. " Základní metody deskriptivní statistiky (sestavování tabulek četností, aritmetický průměr, směrodatná odchylka, grafické metody zobrazování dat). " Studentův t-test. " Párový t-test. " Výpočet koeficientu korelace a jeho interpretace. " Spearmanův koeficient pořadové korelace a interpretace vypočítaného koeficientu korelace. " Korelace mezi více pořadími. " Znaménkový test, U-test. " Wilcoxonův test. " Kolmogorovův - Smirnovův test. " Jednoduchá analýza rozptylu. " Dvoufaktorová analýza rozptylu. " Q-metodologie, princip, význam a použití metody. Q-typy, q-třídění a další možnosti vyhodnocení. Určení reliability q-metodologie. " Sémantický diferenciál klasický. Sémantický diferenciál dvoufaktorový ATER. " Shluková analýza hierarchická. Shluková analýza pomocí k-průměrů. " Faktorová analýza explorativní. Faktorová analýza konfirmativní. " Dotazník v pedagogickém výzkumu a možnosti jeho statistického zpracování. " Didaktický test a jeho statistické vyhodnocení. " Možnosti realizace běžných statistických výpočtů v prostředí programu EXCEL 2013. " Možnosti realizace složitějších statistických výpočtů v prostředí programu STATISTICA 12 CZ.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je problematika využití základních statistických metod, které jsou vhodné pro zpracování pedagogických výzkumů, včetně možnosti jejich provedení v prostředí tabulkového kalkulátoru EXCEL 2013 a statistického paketu STATISTICA 12 CZ. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat nejběžnější statistické metody používané pro zpracování pedagogických výzkumů, " formulovat omezení pro použití některých statistických metod, " vhodně aplikovat statistické metody na zjištěná výzkumná data, respektive jejich úrovně, " ovládat prostředí tabulkového kalkulátoru EXCEL 2013 a STATISTICA 12 CZ, " realizovat běžné statistické výpočty v prostředí programu EXCEL 2013, " realizovat složitější statistické výpočty v prostředí programu STATISTICA 12 CZ, " statisticky adekvátně vyhodnotit a interpretovat výzkumná data.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní