Předmět: Robotika v kurikulu sekundární školy

« Zpět
Název předmětu Robotika v kurikulu sekundární školy
Kód předmětu KTE/KRVK@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bryndová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Děrda Radim, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: " roboti a robotické stavebnice ve školní praxi, " přehled možností a typů robotů, robotických stavebnic, " základy programování robotů pro školní praxi a jejich konstrukce/konstruování v praxi, " vývojové prostředí a programovací software, " praktická realizaci robota vlastní konstrukce, nebo realizace úloh za pomocí běžně dostupných robotů.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Podstata disciplíny a výuky v ní realizované spočívá ve vybudování předpokladů pro rozvoj odborných kompetencí potřebných pro projektování a realizaci výuky s využitím materiálních didaktických prostředků, konkrétně v oblasti využití robotických stavebnic a robotů určených k rozvoji digitální gramotnosti. Prakticky je zde řešena metodika technického experimentu s použitím vybraného typu robota nebo robotické stavebnice, případně vlastní konstrukce. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem stavebnice, konstrukční stavebnice, robotická stavebnice, " charakterizovat robotické soutěže vhodné pro žáky ZŠ, " navrhnout a realizovat prakticky zaměřený projekt realizovaný s použitím zvolené robotické stavebnice, " začlenit robotickou stavebnici/robota do výuky, " vytvořit soubor didaktických materiálů pro podporu výuky.

Předpoklady
Základní znalosti a orientace v oblasti podpory výuky roboty jako nástroji moderní výuky, případně orientace v jejich konstrukci, programování.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zvládnutí naprogramování robota na předem stanovenou úlohu, případně konstrukce a ukázka funkčnosti robota vlastní konstrukce (platí i pro ISP).
Doporučená literatura
  • ANGELES, J. (2002). Fundamentals of Robotic, Mechanical systems,.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KUBALA, Lukáš, KREJČÍ, Veronika a Martin HAVELKA. (2021). Moderní technologie ve výuce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. (2015). 3D tisk.. Ústí nad Labem.
  • SKAŘUPA Jiří. (2007). Průmyslové roboty a manipulátory. Ostrava.
  • SMRČEK Juraj. kolektiv. (2013). Robotika. Metodika nasadzovania servisných robotov. Košice.
  • TAKÁCS Gergely. (2014). Robotika.. Bratislava.
  • TOCHÁČEK, Daniel a Jakub LAPEŠ. (2012). Edukační robotika.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní