Předmět: Robotika a její aplikace ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Robotika a její aplikace ve vzdělávání
Kód předmětu KTE/KROB@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bryndová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Děrda Radim, Mgr.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " příprava učitele na výuku v laboratoři, robotické stavebnice a školská praxe, " přehled robotických stavebnic, " pojetí robotických stavebnic řady LEGO a dalších, " vývojové prostředí a programovací software (Scratch, Wiring, Python), " jednodeskové počítače a jejich využití v robotice, " tvorba tematicky zaměřených projektů s použitím robotických souprav.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Smysl výuky disciplíny "Robotika a její aplikace ve vzdělávání" spočívá ve vybudování předpokladů pro rozvoj odborných kompetencí potřebných pro projektování a realizaci výuky s využitím materiálních didaktických prostředků, konkrétně v oblasti využití robotických stavebnic řízených prostřednictvím PC. Prakticky je zde řešena metodika technického experimentu s použitím vybraného moderního typu robotických stavebnic, tvorba didaktických materiálů; aplikace didaktických zákonitostí platných pro technický experiment a použití stavebnic. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem stavebnice, konstrukční stavebnice, robotická stavebnice, " vysvětlit význam žákovského laborování a žákovského experimentu v obecně technickém vyučovacím předmětu, " charakterizovat robotické soutěže vhodné pro žáky ZŠ, " navrhnout a realizovat prakticky zaměřený projekt realizovaný s použitím zvolené robotické stavebnice, " sestavit soubor didaktických materiálů pro podporu realizace výuky zvoleného projektu, " začlenit robotickou stavebnici do výuky, " analyzovat, hodnotit a vytvářet soubory učebních úloh pro podporu realizace výuky zvoleného projektu " vytvořit soubor didaktických materiálů pro podporu výuky.

Předpoklady
Základní znalosti programování.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Podmínky pro udělení zápočtu: 1. účast na cvičení (po domluvě lze individuálně změnit - ISP), 2. vypracovat seminární práci (platí i pro ISP). Podmínky pro udělení kolokvia: - Složení prezenční zkoušky
Doporučená literatura
  • ANGELES, J. (2002). Fundamentals of Robotic, Mechanical systems,.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KUBALA, Lukáš, KREJČÍ, Veronika a Martin HAVELKA. (2021). Moderní technologie ve výuce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. (2015). 3D tisk.. Ústí nad Labem.
  • SKAŘUPA Jiří. (2007). Průmyslové roboty a manipulátory. Ostrava.
  • SMRČEK Juraj. kolektiv. (2013). Robotika. Metodika nasadzovania servisných robotov. Košice.
  • TAKÁCS Gergely. (2014). Robotika.. Bratislava.
  • TOCHÁČEK, Daniel a Jakub LAPEŠ. (2012). Edukační robotika.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní