Předmět: Technická výchova 3

« Zpět
Název předmětu Technická výchova 3
Kód předmětu KTE/KMT4Q
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové téze disciplíny: 1. Lidové tradice a lidová umělecká tvorba. 2. Tradiční lidové materiály a technologie. 3. Lidová hračka a její současná aplikace do činnosti MŠ. 4. Ruční a předtklcovské techniky zpracování vláken. 5. Vizovické těsto. 6. Zvykoslovné předměty a regionální tradice. 7. Velikonoční tradice. 8. Vánoční tradice. 9. Estetická a účelová funkce předmětu. 10. Řemeslo, umělecké řemeslo, průmyslová výroba, průmyslový design. 11. Obalová technika a reklama. 12. Technické a esteticko technické aspekty životního prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
V souladu s teoretickými ponatky přírodních a společenských věd prohloubit znalosti o funkčnosti materálů a jejich uplatnění v životním prostředí. Využití historických lidových tradic a regionálních specifik v přímé činnosti studentů se zaměřením na uplatnění v prostředí mateřské školy (lidové řemeslné technologie, zvykoslovné předměty, vánoční a velikonoční tradice aj.). Základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí.
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce v MŠ.
Předpoklady
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Osvojení teoretických poznatků i praktických činností, technologií zpracování vybraných technických, přírodních, modelovacích, experimentálních a lidových materiálů a metodických postupů včetně finálních ukázek praktického provedení a uplatnění v životním prostředí.
Doporučená literatura
  • Barfová, U. aj. (1995). Velká kniha pro malé mistry 1-4 (1995-2001). Praha : Ikar.
  • Honzíková, J. , Novotný, J. (2005). Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 32 s. a 209 na přílohovém CD.
  • Honzíková, J., Kimmerová, J. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • Honzíková, J. (2005). Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
  • Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní