Předmět: Technická výchova 3

« Zpět
Název předmětu Technická výchova 3
Kód předmětu KTE/KMT3Q
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
  • Bučková Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové téze disciplíny: 1. Lidové tradice a lidová umělecká tvorba. 2. Tradiční lidové materiály a technologie. 3. Lidová hračka a její současná aplikace do činnosti MŠ. 4. Ruční a předtklcovské techniky zpracování vláken. 5. Vizovické těsto. 6. Zvykoslovné předměty a regionální tradice. 7. Velikonoční tradice. 8. Vánoční tradice. 9. Estetická a účelová funkce předmětu. 10. Řemeslo, umělecké řemeslo, průmyslová výroba, průmyslový design. 11. Obalová technika a reklama. 12. Technické a esteticko technické aspekty životního prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
V souladu s teoretickými poznatky přírodních a společenských věd jsou cíle předmětu zaměřeny na osvojení specifických znalostí didaktiky technické výchovy v mateřské škole, prohloubení znalostí o materiálech, jejich funkčnosti a uplatnění v životním prostředí s využitím historických lidových tradic a regionálních specifik. Studenti si osvojí základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí prostřednictvím přímé praktické činnosti se zaměřením na uplatnění v prostředí mateřské školy. Studenti si osvojí základní znalosti i dovednosti při manipulaci s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a využití, včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty, dřevo a přírodní materiál, kovy, odpadový materiál), " znát, popsat a prakticky realizovat techniky zpracování materiálů, " formulovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při praktické činnosti dětí předškolního věku, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro děti předškolního věku, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, " definovat pojem riziko, školní úraz, objasnit vztah BOZP k výukovému procesu, orientovat se v oblasti ochrany před úrazem, Témata: 1. Úvod do studia technické výchovy, pojmy výchova, vzdělávání, technická výchova, technika, technologie, vzdělávací obsah technických věd. 2. Stručný historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. 3. Cíle a pojetí předškolního vzdělávání v RVP PV, klíčové kompetence, začlenění technické výchovy do podmínek MŠ. Vzdělávací oblast Dítě a svět, cíle technické výchovy, taxonomie cílů. 4. Specifika předškolního vzdělávání v kontextu technické výchovy (vývojová specifika dítěte předškolního věku, didaktické zásady, výukové metody, organizační formy). 5. Papír - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 6. Textil - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 7. Dřevo - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 8. Přírodniny a experimentálními materiály (šustí, lýko, kůže, proutí aj.). 9. Kovy - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ 10. Plasty - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ 11. Modelovací materiály - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ (hlína, modurit, tvrdnoucí hmoty, sádra, polymerové hmoty aj.). 12. Humanizační aspekty technické výchovy v MŠ (bezpečnost práce, estetika, ekologie, ergonomie, aj.) 13. Lidové tradice a lidová umělecká tvorba (zvyky a tradice, řemesla a lidové techniky). 14. Technické myšlení a tvořivost v MŠ. 15. Hra, technická hračka a její současná aplikace do činnosti MŠ.
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce v MŠ.
Předpoklady
Předpokládají se teoretické znalosti technických materiálů a jejich využití.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Osvojení teoretických poznatků i praktických činností, technologií zpracování vybraných technických, přírodních, modelovacích, experimentálních a lidových materiálů a metodických postupů včetně finálních ukázek praktického provedení a uplatnění v životním prostředí.
Doporučená literatura
  • Barfová, U. aj. (1995). Velká kniha pro malé mistry 1-4 (1995-2001). Praha : Ikar.
  • Honzíková, J. , Novotný, J. (2005). Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 32 s. a 209 na přílohovém CD.
  • Honzíková, J., Kimmerová, J. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • Honzíková, J. (2005). Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
  • Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní