V souladu s teoretickými poznatky přírodních a společenských věd jsou cíle předmětu zaměřeny na osvojení specifických znalostí didaktiky technické výchovy v mateřské škole, prohloubení znalostí o materiálech, jejich funkčnosti a uplatnění v životním prostředí s využitím historických lidových tradic a regionálních specifik. Studenti si osvojí základní poznatky z oblasti hmotné kultury a tvorby životního prostředí prostřednictvím přímé praktické činnosti se zaměřením na uplatnění v prostředí mateřské školy. Studenti si osvojí základní znalosti i dovednosti při manipulaci s nejnovějšími materiálně-didaktickými prostředky s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a využití, včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty, dřevo a přírodní materiál, kovy, odpadový materiál), " znát, popsat a prakticky realizovat techniky zpracování materiálů, " formulovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při praktické činnosti dětí předškolního věku, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro děti předškolního věku, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, " definovat pojem riziko, školní úraz, objasnit vztah BOZP k výukovému procesu, orientovat se v oblasti ochrany před úrazem, Témata: 1. Úvod do studia technické výchovy, pojmy výchova, vzdělávání, technická výchova, technika, technologie, vzdělávací obsah technických věd. 2. Stručný historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. 3. Cíle a pojetí předškolního vzdělávání v RVP PV, klíčové kompetence, začlenění technické výchovy do podmínek MŠ. Vzdělávací oblast Dítě a svět, cíle technické výchovy, taxonomie cílů. 4. Specifika předškolního vzdělávání v kontextu technické výchovy (vývojová specifika dítěte předškolního věku, didaktické zásady, výukové metody, organizační formy). 5. Papír - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 6. Textil - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 7. Dřevo - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ. 8. Přírodniny a experimentálními materiály (šustí, lýko, kůže, proutí aj.). 9. Kovy - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ 10. Plasty - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ 11. Modelovací materiály - zpracování, vlastnosti, druhy, využití v podmínkách MŠ (hlína, modurit, tvrdnoucí hmoty, sádra, polymerové hmoty aj.). 12. Humanizační aspekty technické výchovy v MŠ (bezpečnost práce, estetika, ekologie, ergonomie, aj.) 13. Lidové tradice a lidová umělecká tvorba (zvyky a tradice, řemesla a lidové techniky). 14. Technické myšlení a tvořivost v MŠ. 15. Hra, technická hračka a její současná aplikace do činnosti MŠ.
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce v MŠ.
|
-
Barfová, U. aj. (1995). Velká kniha pro malé mistry 1-4 (1995-2001). Praha : Ikar.
-
Honzíková, J. , Novotný, J. (2005). Dřevo v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání, 32 s. a 209 na přílohovém CD.
-
Honzíková, J., Kimmerová, J. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
-
Honzíková, J. (2005). Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
-
Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.
|