Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika pojmu materiál a pojmů souvisejících, význam materiálů v historii a v současnosti, souvislosti užití materiálů, požadavky kladené na technické materiály, vlastnosti materiálů, struktura materiálů, terminologie materiálů a způsob použití materiálových norem. Polymery - struktura makromolekuly, polyreakce, nadmolekulová struktura, typické vlastnosti. Dřevo a materiály ze dřeva. Kovové materiály - vnitřní stavba, kovové soustavy, diagramy rovnovážné i nerovnovážné, kovy na bázi Fe i neželezné, strukturní složky, vlastnosti. Keramika - výroba, struktura, typické vlastnosti. Kompozity - struktura. Lesní hospodářství ČR, význam lesů, druhové zastoupení jednotlivých dřevin. Makroskopická a mikroskopická stavba dřeva. Vady dřeva, nepravidelnost růstu. Průmyslové zpracování dřeva. Lepidla a tmely. Nátěrové látky. Cvičení: Dřevo - identifikace; mikroskopické studium stavby; vlastnosti vč. technologické a strukturální. Oceli a litiny - identifikace, studium struktury - metalografie. Plasty - identifikace plastů. Zkoušky základních mechanických vlastností - v tahu, tvrdosti, vrubové houževnatosti, popř. rázem v ohybu. Vše prakticky prováděno.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Laborování
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjádřit význam pojmu látka, materiál, surovina, polotovar, rozdíly a souvislosti, u jednotlivých pojmů uvést jejich vnitřní členění, charakterizovat význam materiálů v historii i v současnosti, - stručně charakterizovat hlavní materiálovědní obory, uvést hlavní zásady dobrého využívání materiálů, charakterizovat způsob využití norem v souvislosti s materiály a základní problémy terminologie materiálů, - vyjádřit význam pojmu vlastnost materiálu, členění vlastností materiálů, popsat projevy běžných vlastností materiálů, vyjmenovat požadavky na technické materiály v jejich protikladnosti během výroby, zpracování, užívání i recyklace materiálů, - popsat, popř. vysvětlit mikrostrukturu a makrostrukturu polymerů (dřeva a uměle vytvořených polymerů), kovů, keramiky, kompozitů; popř. složení vč. slitin barevných kovů atp. - vyjmenovat a charakterizovat typické vlastnosti polymerů (dřeva a uměle vytvořených polymerů), kovů, keramiky, kompozitů i s ohledem na jejich složení, objasnit základní děje v materiálech, také při zatěžování, - prakticky provést základní zkoušky mechanických vlastností a jejich vyhodnocení (statická zkouška pevnosti v tahu, zkoušky tvrdosti HB, HRC, HV, zkouška rázem v ohybu), - provést mikroskopické studium struktury materiálů mikroskopy (z předem připravených vzorků, metalografický mikroskop, stereomikroskop aj.), určit a popsat vady dřeva, způsob jejich vzniku a negativní vlastnosti, - identifikovat u nás obvyklá dřeva na základě makroskopických znaků, - vysvětlit pojem Lesní hospodářství ČR, význam lesů, druhovou skladbu lesů ČR a % zastoupení jednotlivých dřevin, popsat průmyslové zpracování dřeva, těžba, pořez, sortimenty, - popsat výrobu deskových materiálů, aglomerovaných materiálů na bázi dřeva, - vyjmenovat a charakterizovat lepidla, tmely a nátěrové látky pro dřevo a plasty i základní postupy jejich užití.
Na základě samostatných úloh pokud možno laboratorního charakteru a rozhovoru doložit schopnost základní orientace i praktické dovednosti v předmětu, rozhovor.
|
Předpoklady
|
Osvojení si základů "akademického myšlení a komunikace písemné", vnímání problematiky materiálů, stavby, složení a jejich vlastností, porozumění základním pojmům materiálovědy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Na základě samostatných úloh a rozhovoru doložit schopnost základní orientace i praktické dovednosti v předmětu. KROPÁČ, J. Technické materiály pro učitele - obecné základy. Olomouc : UP
|
Doporučená literatura
|
-
Honzíková, J. (2006). Materiály pro pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta.
-
Kropáč, J. (1996). Obecný obsah výuky o technických materiálech. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
Legendre, A. (2001). Uhlíkové materiály.
-
Matovič, A. aj. (1992). Stavba dřeva (cvičení). Brno : VŠZ.
-
Ptáček, L. (2002). Nauka o materiálu. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
-
Raab, M. (1999). Materiály a člověk: (netradiční úvod do současné materiálové vědy). Praha: Encyklopedický dům.
-
Skálová, J. Koutský, J. a Motyčka, V. (1999). Nauka o materiálech.
|