Vyučující
|
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Vstupní proškolení požární ochrany a bezpečnosti práce studentů. Vstupní test znalostí a dovedností. 2. Počítačová síť UPONET a zásady práce s ní. Základní charakteristika a problematika počítačových sítí, přihlášení se do sítě, odhlášení se ze sítě, přihlášení se k jinému serveru apod. 3. Práce s elektronickou poštou, posílání a příjem zpráv, posílání došlých zpráv jinému uživateli, mazání došlých zpráv, posílání souborů, internetová adresa. 4. Rozšířené možnosti elektronické pošty. 5. Protivirová ochrana - program AVAST, nalezení virů a jejich odstranění. 6. Vyhledávací služby na Internetu, program Internet Explorer, prohlížení www stránek, vyhledávací servery. 7. WWW stránky pro učitele (Učitelský spomocník, Bobrův pomocník apod.) a základní informace o jejich obsahu. 8. Vyhledávání informací na WWW stránkách pro učitele. Výukový software a jeho ukázky. 9. Práce se skenerem, skenování obrazové nebo textové předlohy. OCR. 10. práce s jednodušším grafickým procesorem - úprava naskenovaných obrázků. 11. Textový procesor WORD - práce s grafy, vkládání matematických a jiných symbolů a vzorců. 12. WORD - vkládání obrázků a různých objektů, kreslení schémat. 13. MS EXCEL - tvorba tabulek a grafů. 14. MS PowerPoint - vypracování vlastní výukové prezentace. 15. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití a implementace výpočetní techniky do edukačního procesu. Předmět má především aplikační charakter proto se studenti prakticky seznámí s praktickým použitím a využitím počítače pro potřeby učitele. Tyto dovednosti uplatní tím, že budou schopni vyhledávat informace na Internetu, tyto informace (texty, obrázky, tabulky) potom dokáží příslušným způsobem upravovat a používat pro vytváření vlastních výukových dokumentů či edukačním konstruktů. Dokáží též pracovat s jednoduchými grafickými programy. V textovém procesoru MS WORD (nebo obdobném) jsou schopni doplnit text hotovým nebo nově vytvořeným obrázkem, dále musí ovládat tvorbu tabulek a grafů v programu MS EXCEL. Vytvoří kratší výukovou prezenci. Uživatelsky umí pracovat s antivirovým programem a znají zásady bezpečné práce s PC. Pozornost je věnována též výukovým programům vhodným k použitím v mateřské škole a získávání informací ze serverů se školskou problematikou.
Studenti se seznámí s praktickým použitím a využitím počítače pro potřeby učitele. Dokáží též pracovat s jednoduchými grafickými programy. V textovém procesoru MS WORD (nebo obdobném) jsou schopni doplnit text hotovým nebo nově vytvořeným obrázkem, dále musí ovládat tvorbu tabulek a grafů v programu MS EXCEL.
|
Předpoklady
|
Předpokladem jsou základní znalosti práce s počítačem na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Znalost základů práce s ICT na rozšířené uživatelské úrovni. Úspěšné zvládnutí výstupního testu z oblasti využití ICT a edukačním prostředí. Vypracování vlastní výukové prezentace v programu MS PowerPoint.
|
Doporučená literatura
|
-
CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc: UP, s. 127-177.
-
Klement, M. (2005). Microsoft Windows XP a Microsoft Office XP. Olomouc: UP.
-
KLEMENT, M. (2001). Výpočetní technika: hardware a software. Olomouc.
-
Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o.
-
Magera, I. (2005). Microsoft Office PowerPoint 2003 : podrobná uživatelská příručka. Brno : CP Books.
|