Vyučující
|
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Textilní materiály a jejich využití v mateřské škole. 2. Postupy práce a zpracování textilních materiálů. 3. Ruční šití - typy stehů, - základní postupy, pomůcky a materiály, - jednoduché výrobky vhodné k nácviku ručního šití pro děti předškolního a mladšího školního věku. 4. Strojové šití - nastavení a ovládání šicího stroje, - typy švů a stehů, - pomůcky a materiály, - aktivity k osvojení základních úkonů na šicím stroji, - jednoduché výrobky vhodné k nácviku šití na šicím stroji pro děti předškolního a mladšího školního věku. Propojení na pedagogickou praxi: Obsahem cvičení bude příprava a praktická realizace vzdělávacích polytechnických aktivit pro děti předškolního věku. Důraz bude kladen na vlastní tvůrčí činnost studentů, praktické ověřování jejich znalostí a nácvik dovedností potřebných k realizaci tvůrčích aktivit s textilními materiály. 11. Exkurze k polytechnické výchově. Propojení na pedagogickou praxi: Obsahem cvičení bude příprava vzdělávacích polytechnických aktivit pro děti předškolního věku a jejich praktická realizace v podobě mikrovýstupu. Důraz bude kladen na vlastní tvůrčí činnost studentů, praktické ověřování jejich znalostí a nácvik dovedností potřebných k realizaci polytechnických aktivit s dětmi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
V rámci propojení teoretických poznatků a praxe je výuka orientovaná zejména na znalostní a dovednostní složky týkající se práce s textilním materiálem, jeho vlastností, postupů zpracování s důrazem na ruční i strojové šití. Klíčová je praktická kreativní činnost studentů v odborných učebnách. Praktické aktivity jsou zaměřeny na rozvoj technické pregramotnosti a tvořivosti u dětí při práci s textilními materiály.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - znát a při tvůrčích činnostech s textilními materiály a aktivně používat odbornou terminologii, - efektivně propojovat teoretické znalosti s jejich praktickým využitím při technicky-tvořivé práci s textilními materiály, - charakterizovat vlastnosti a posoudit možnosti využití textilních materiálů pro tvořivou činnost v mateřské škole, - posoudit a vybrat vhodné postupy spojené se zpracováním textilních materiálů, technická zařízení a pomůcky k tomu užívané, - uplatňovat bezpečnostní a ergonomické zásady při práci s textilním materiálem, technickým zařízením, nástroji a pomůckami, - pracovat s jednoduchou technickou dokumentací a vytvářet jednoduchá zadání úloh pro děti. - posoudit a vybrat vhodnou instituci k realizaci exkurze pro děti předškolního věku,
|
Předpoklady
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Nádvorníková, H. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 2015.
-
Štefanidesová, Z. Dřesk a Tilpína, aneb, Kouzlo materiálů: inspirativní metodická příručka pro oblast polytechnické výchovy v mateřské škole. 2021.
-
Tošenovská, M. a kol. Ruce těší rukodělnost. .
|