Název předmětu | Kreativní průmysly a umělecko-řemeslné zpracování technických materiálů |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KKPR@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Z hlediska hmotné kultury jsou lidová a umělecká řemesla významným tématem zprostředkujícím kulturní i historické dědictví, jež prolíná vzděláváním na všech úrovních. Předmět je zaměřen na přípravu učitelů na výuku jak na 2. stupni ZŠ, tak na výuku na středních školách, včetně škol uměleckého či umělecko-průmyslového zaměření (např. Umělecký truhlář a řezbář, Výroba kovové bižuterie, Kartáčnické a košíkářské práce aj.) Studenti si osvojí znalosti z oblasti vybraných kreativních průmyslů, lidových a uměleckých řemesel, užitého designu i tvůrčí konstrukční činnost v různých oblastech tvorby (textilní design, design nábytku a interiéru, produktový design, tvorba pro děti aj.). Současně si prohloubí znalostí o materiálech, jejich funkčnosti a uplatnění v životním prostředí s využitím historických lidových tradic i regionálních specifik. Součástí výuky jsou praktická cvičení v odborných učebnách a dílnách. Po absolvování předmětu by studenti vzhledem ke své odbornosti měli být schopni: " charakterizovat kreativní průmysly, popsat jejich význam a místo ve vzdělávání na základních i středních školách, zejména na školách umělecko-průmyslového změření, " charakterizovat význam lidových a uměleckých řemesel v historii i jejich proměnu v současnosti, " vnímat problematiku lidových a uměleckých řemesel jako významné téma z hlediska rozvoje smyslu pro kulturu a tvořivost, " charakterizovat technický materiál, včetně potřebných didaktických prostředků a jejich uplatnění, " znát, popsat a prakticky realizovat vybrané postupy zpracování materiálů, " aplikovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při realizaci praktické tvořivé činnosti, " na základě teoretických východisek zpracovat konkrétní téma lidových a uměleckých řemesel obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie určené pro žáky základních či středních škol. Témata: Lidové tradice a řemesla, řezbářství, kovářství, košíkářství, drátenictví, tkaní, plstění, pletení, drhání, patchwork, batika, užitý design, design nábytku a interiéru, produktový design, design a výroba hraček, textilní tvorba, aj.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |