Předmět: Informační technologie

« Zpět
Název předmětu Informační technologie
Kód předmětu KTE/KITVQ
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kubrický Jan, Mgr. Ph.D.
  • Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: Informační technologie a jejich rozdělení. Typy počítačových sítí podle různých hledisek, výhody a nevýhody, síťové operační systémy. Stavba a provoz počítačové sítě (přístupová práva, atributy souborů, Novell NetWare-struktura adresářů, mapování disků). Internet - charakteristika, Internet jako informační zdroj. Základní rozdělení hardware, struktura počítače a jeho jednotlivé funkční bloky. Periferie (tiskárny, skenery apod.). Aplikační software - rozdělení a vlastnosti programů. Operační systémy - charakteristika, rozdělení, MSDOS, nadstavba Windows 3.1X, WINDOWS 95/98/2000/Me/XP, obsluha, charakteristika, rozdíly, multitasking. Kancelářské balíky programů. Grafické programy. Komprimační programy - smysl, rozdělení, vlastnosti. Prezentační programy. Počítačové viry a ochrana proti nim, druhy virů podle různých hledisek, antivirové programy, projevy virů, základy bezpečné práce. Multimédia.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatek znalostí a praktických dovedností pro efektivní použití informačních technologií zvláště na školách, s ohledem na funkci koordinátora ICT. Pozornost je věnována zejména dnes progresivním informačním a komunikačním technologiím. Další náplní je základní orientace v problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- definovat základní pojmy z oblasti IT a vysvětlit vzájemné vztahy mezi nimi,- orientovat se v základní problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti informatiky a práce s počítačem na úrovni středních škol.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Zpracování projektu.
Doporučená literatura
  • Bárta, J. (1997). Úvod do počítačových sítí. České Budějovice : KOPP, 204 s.
  • Beránek, P. (2001). Digitální video v praxi. Brno : UNIS. 264 s.
  • Čapek, J. a Fabian, P. (2000). Komprimace dat, principy a praxe. Praha : Computer Press.
  • Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 168 s.
  • Klement, M. (2001). Hardware a software. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Klement, M. (2001). Základy práce s PC. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Knotek, P. aj. (2000). Velká kniha skenování, úprava obrázků a tisk. Brno : UNIS, 287 s.
  • Kořínek, M, Kmoníček, J. (1996). Novell NetWare 4.x.. České Budějovice : KOPP. 314 s.
  • Kropáč, J., Kubíček, Z., Chráska, M., Havelka, M. (2002). Informační technologie ve škole. In Oborové didaktiky (text pro účastníky korespondenčního studia). Olomouc : PdF UP, s. 116-138.
  • Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o.
  • Mansfeld, G., Ehrkamp, J., Dralle, S. (2000). Rozšiřování a opravy PC. Praha : Grada, 278 s.
  • Mrnuštík, J. (1998). Viry 98 včetně makroviru a antivirové ochrany sítě. Praha : Grada Publishing. 96 s.
  • NOVÁK, J. (1998). Digitální fotografie a video. Praha : Grada, 128 s.
  • Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele.. Praha : Portál. 119 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr