Název předmětu | Humanizační aspekty informačních technologií |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KHA@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: " Základní orientace v oblasti humanizačních aspektů informačních technologií. " Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. " Významné koncepty reflektující ICT ve vzdělávání. " Výhody využívání moderních technologií ve vyučování a učení. " Slabá místa využívání moderních technologií ve vzdělávání. " ICT v tradičním a moderním vzdělávacím paradigmatu. " Učitelé a moderní technologie. " Informační technologie a jejich místo ve výchově a vzdělávání. " Moderní výukové trendy v oblasti informačních technologií. " Současné problémy pedagogické praxe v kontextu informačních technologií. " Průřezová témata a jejich implementace do edukačního procesu. " ICT kompetence žáků základní školy. " ICT kompetence učitelů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Předmět je zaměřen na oblast humanizačních aspektů informačních technologií, jako důležité součásti soudobé společnosti a je plně vyučován v anglickém jazyce. Informační technologie poskytují celou škálu možností, jak rozvíjet osobnostní a sociální stránku žáků a studentů a to pozitivně, tak i negativně. Nezanedbatelný vliv mají informační technologie i na práci učitele, jehož role ve vzdělávacím procesu se postupně mění, a to v kontextu soudobého paradigmatu vzdělávání, vycházejícího z uplatnění konstruktivistického pojetí vzdělávání. Na tuto změnu v chápání činnosti učitele musí být budoucí učitelé připraveni a být tak schopni pružně reagovat na požadavky praxe. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " znát a uvědomovat si širší aspekty vzdělávání podporovaného informačními technologiemi, výuky i práce učitele, " vyjmenovat a popsat hlavní koncepty reflektující informačních technologií ve vzdělávání, " zprostředkovat žákům znalosti v širších souvislostech prostřednictvím přiměřených výukových metod, které využívají možností informačních technologií, " definovat výukové cíle pro žáka na úrovni kognitivní, behaviorální a afektivní, a to v souladu s možnostmi informačních technologií v tradičním a moderním vzdělávacím paradigmatu, " chápat a vysvětlit význam výukových cílů pro žáka i pro činnost učitele, " zvolit vhodné vyučovací i hodnotící metody a to s ohledem na modernizační trendy v oblasti informačních technologií, " posuzovat kvalitu, obtížnost a přiměřenost projektů pro žáky základní školy, " analyzovat, hodnotit a vytvářet didaktické materiály podle zadaných kritérií, " zpracovat projekt pro žáky ZŠ, s využitím informačních technologií, obsahující metodické postupy i vybrané didaktické kategorie, " reflektovat, hodnotit a zkvalitňovat vlastní výkon v rámci přípravy na povolání učitele,
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |