Název předmětu | E-learning a jeho aplikace ve vzdělávání |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KEVV@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět je zaměřen na problematiku využití plně elektronických forem vzdělávání s využitím e-learningu. V rámci něho jsou tedy studenti seznamování nejen s problematikou technického řešení e-learningu, ale také s ostatními jeho složkami a celkovou filozofií. Složky nástrojů pro realizaci e-learningu. Možnosti a principy tvorby vzdělávacích nástrojů pro e-learning v autorských i otevřených prostředích. LMS jako realizační rámec pro e-learning - složky, struktura, funkce a typy. Student a možnosti využití nástrojů e-learningu pro rozvoj jeho osobnostní charakteristiky. Tutor jakožto personalizační prvek e-learningu - žádané osobnostní rysy. Socializační nástroje a-learningu a sociální rozměr vzdělávání formou e-learningu. Nástroje pro zjišťování kvality a efektivity e-learningu. Hodnocení e-learningových vzdělávacích nástrojů ze strany psychologické, didaktické, technologické a ergonomické. Autorská práva v oblasti tvorby edukačních materiálů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je rozvinout kompetence a znalosti zaměřené na: - vymezit základní paradigmata klasického a moderního pojetí vzdělávání v kontextu využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání, - definovat pojem distanční vzdělávání a charakterizovat jeho jednotlivé fáze vývoje a to na základě didaktického a technologického, - charakterizovat teorie učení, které poskytovali či poskytují teoretickou bázi distančnímu vzdělávání se zvláštním zaměřením na možnosti uplatnění teorie konstruktivismu v e-learningu, - vymezit pojem e-learningu a to v širším pojetí (zahrnují obecné rysy počítačem podporované výuky) a v užším pojetí (elektronická podpora studia), - určit jednotlivé složky a typy e-learningu, včetně základních charakteristik a typů LMS systémů, - specifikovat osobností předpoklady jak u uživatele e-learningu (studenta či frekventanta), tak i u vyučujícího (tutora) a to se zvláštním zřetelem na psychologické a osobnostní předpoklady obou skupin účastníků vzdělávání, - popsat základní nástroje pro realizaci e-learningu a vymezit jejich základní vlastnosti s ohledem na didaktickou transformaci obsahu a přizpůsobení se principům vzdělávání realizovaného formou e-learningu, - identifikovat jednotlivé modernizační trendy v této oblasti (blended learning, virtuální realita atd.) a vymezit podněty k tomuto rozvoji z hlediska pedagogického, psychologického a technologického, - aplikovat základní systémy pro hodnocení kvality a efektivity tohoto typu vzdělávání s přesahem do evaluace nástrojů e-learningu,
Po absolvování předmětu získají studenti zejména tyto způsobilosti, a budou je chápat souvislosti v: - Historie a vývoj technologií pro vzdělávání a jejich místo v systému pedagogických disciplín. - Distanční vzdělávání, jeho historie, principy, typy a souvislost s pedagogickými vědami. - Neobehavoirismus, kognitivní psychologie, konstruktivismus a jejich odraz v teorii distančního vzdělávání. - Aplikace komunikačních modelů v oblasti kontaktní a elektronické edukace. - Souvislost mezi distančním vzděláváním a technologií. - E-learning, jeho historie, principy, typy a návaznost na obecné didaktické zásady. - Nástroje pro realizaci e-learningu v on-line, off-line, synchronní či asynchronní podobě. |
Předpoklady |
Prerektivity: Didaktika informatiky 2, Tvorba výukového software Korekvizity: Moderní multimediální projekty a MOOC
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Prezenční forma studia: písemná a ústní (kolokvium), vytvoření seminární práce - vytvoření návrhu struktury distančního elektronického výukového materiálu, samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: písemná a ústní (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vytvoření návrhu struktury distančního elektronického výukového materiálu, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. Pro studenty s ISP (prezenční i kombinovaná forma studia) budou stanoveny, po osobní či písemné dohodě, individuální podmínky pro splnění požadavků na absolvování předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |