Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Didaktika technické výchovy jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy, pojetí výuky o technice a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. Problematika obsahu technické výchovy a jeho vymezení, z tohoto hlediska pojmy technika, technologie, charakteristika a zákonitosti techniky, technické vědy, technická výchova, vztah k profesnímu vzdělávání, technické myšlení, technická gramotnost. Pojem kurikulum, východiska, postup transformace technického poznatku na učivo (učební látka x učivo), soudobé požadavky na obsah výchovy v obecně technických předmětech, širší souvislosti techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na technickou výchovu v základních školách (ISCED2): - charakterizovat didaktiku technické výchovy jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), - vyjádřit pojem a specifika technické výchovy s ohledem na charakteristiku techniky či technosféry, technologií, technických věd, - objasnit trendy vývoje technické výchovy, - vysvětlit význam pojmů technické myšlení, technická gramotnost, vztah k odbornému vzdělávání, analyzovat soudobé požadavky na výchovu v technických předmětech, - vysvětlit pojem kurikulum v technické výchově a didaktickou transformaci obsahu (rekonstrukce), postupy zjednodušení obsahu při tvorbě učiva, - charakterizovat širší souvislosti techniky a možnosti výchovy ve výuce směřující k realizaci technické výchovy (ISCED2), - analyzovat možnosti technické výchovy dané RVP ZV, formulovat adekvátní cíle pro technickou výchovu (J. Nikl).
Student získá během absolvování předmětu souhrn předpokladů potřebných pro další výuku oborové didaktiky a pro pedagogickou praxi.
|
Předpoklady
|
Absolvování, popř. souběžná výuka předmětů společného základu /Obecná pedagogika a obecná didaktika/ a předmětů tvořících odborný základ oboru z oblasti strojírenství, elektrotechniky a elektroniky a ICT (adekvátní návaznost na obsah Bc. studia).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Podmínky pro udělení zápočtu: - 70 % účast ve cvičení - zpracování tří seminárních prací vyhovujících požadavkům zadání stanovených vedoucím cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
-
Chráska, M., & Kropáč, J. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
-
Kropáč a kol. (2004). Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly.. Olomouc : VUP. 223 s.
-
Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Praha: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika - díl I. až IV..
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|