Vyučující
|
-
Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Didaktika praktického vyučování a odborného výcviku jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy, výuka o technice a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. Problematika obsahu a jeho vymezení, technické myšlení a technická gramotnost - specifika. Kurikulum, východiska, stanovení a formulace cílů ve výuce o technice. Postup transformace technické činnosti na obsah výuky (v souvislostech). Integrovaná výuka, druhy a způsoby integrace Metody výuky a organizační formy vyučování se zřetelem k praktickému vyučování a odbornému výcviku v technických oborech. Aplikace didaktických zásad. Funkce a role učebních úloh v praktickém vyučování a odborném výcviku. Navození samostatné či psychomotorické činnosti žáka - instruktáž. Technický experiment, projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka a jejich možnosti uplatnění. Kontrola, hodnocení v praktickém vyučování a odborném výcviku. Materiální didaktické prostředky, obvyklé informační zdroje. Svět práce - kariérové rozhodování, technická výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci praktického vyučování a odborného výcviku v technicky zaměřených oborech (ISCED3). Aktivitami spojenými s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií vede ke schopnosti koncepčního uvažování a projektování výuky v konkrétních podmínkách, ke schopnosti organizovat a řídit výuku vč. řešení vzdělávacích problémů s ohledem na žáka a jeho vzdělávací potřeby spočívající zde zejména v osvojování dovedností, s využitím jeho dispozic. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti vzhledem ke své odbornosti měli být schopni: - charakterizovat didaktiku praktického vyučování a odborného výcviku jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), - vyjádřit specifika praktického vyučování a odborného výcviku v soustavě odborné přípravy, soudobé trendy a požadavky, aplikace didaktických zásad, - vysvětlit pojem kurikulum a popsat didaktickou transformaci obsahu vč. integrace žákova poznání, - charakterizovat širší souvislosti techniky a možnosti výchovy ve výuce směřující k realizaci technické výchovy, - formulovat adekvátní cíle pro praktické vyučování a odborný výcvik (J. Nikl), - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu se vzdělávacími cíli a obsahem, s uvažovaným využitím materiálních prostředků, systémy předmětný, operační, souborně operační, - charakterizovat typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové), vytvářet učební úlohy, popř. otázky učitele, podle zadaných kritérií i pro "badatelsky orientovanou" či projektovou výuku, - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků, - vyjádřit cíle, obsah i uplatňované metody v tematickém okruhu, popř. průřezovém tématu Svět práce - naplánovat výuku praktického vyučování a odborného výcviku a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
Didaktické kompetence potřebné pro realizaci praktické výuky a výcviku v technických oborech (na školách úrovně ISCED3) - jde o preinteraktivní, interaktivní i postinteraktivní činnosti učitele, osvojení aktivit spojených s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií do zmíněné výuky, s řešením vzdělávacích problémů s ohledem na žáka, jeho vzdělávací potřeby, s využitím jeho dispozic a předchozího poznání. Seznamuje s možnostmi využití informačních zdrojů.
|
Předpoklady
|
Absolvování předchozího studia zaměřeného na výuku technicky orientovaných předmětů a předmětů obecné učitelské způsobilosti. Vhodné je technické, popř. ICT zacílení Bc. studia; respektován však bude dosavadní kvalifikační profil studenta s ohledem na způsob jeho možného budoucího uplatnění v daném oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Jde o vstup do oborové didaktiky, požadovány jsou kromě odborné technické připravenosti především znalosti obecné pedagogiky, zejména didaktiky a také psychologie, zejména pedagogické. Vyžadovány jsou: písemná forma - případová metoda: projekt výuky (zápočet), účast na konzultacích - písemná a ústní, studium distančních opor a další literatury, vytvoření "seminární" práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. ISP - Vzhledem k charakteru předmětu nejsou formulovány obecně platné požadavky na průběh studia, také vzhledem ke specifičnosti jednotlivých ISP. Průběh studia bude řešen individuálně, ohleduplně vzhledem k okolnostem.
|
Doporučená literatura
|
-
ČADÍLEK, Miroslav. (2005). Didaktika praktického vyučování I a II.. Brno, MU.
-
ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
-
HOLOUŠOVÁ, Drahomíra aj. (2001). Soubor učebních textů pro posluchače DPS MOV I.. Olomouc : UP.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
-
Kropáč, J., Kubíček, Z., Chráska, M. a Havelka, M. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc : Univerzita Palackého.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika.
-
KROPÁČ, J. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů. Olomouc : VUP.
|