Předmět: Didaktika polytechnického vzdělávání a digitálních technologií v MŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika polytechnického vzdělávání a digitálních technologií v MŠ
Kód předmětu KTE/KDPL@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. polytechnická výchova v kurikulu předškolního vzdělávání, 2. centra polytechnických aktivit ve třídě - význam, možnosti, návrh uspořádání, 3. polytechnická výchova venku - netradiční pojetí vzdělávání, 4. prekoncepty (dětské naivní představy) o světě techniky, 5. STEAM - vytváření ucelené představy o reálném světě prostřednictvím integrace poznatků o přírodě, technice, informacích, umění a matematice, 6. činnostně založené vzdělávání, badatelsky orientovaná výuka, 7. dětské pokusy a experimenty - význam, příprava a realizace, 8. polytechnická výchova jako prostředek budování komunity partnerů mateřské školy, 9. začleňování polytechnických aktivit v rámci denního režimu, 10. polytechnický kroužek v rámci mimoškolního zájmového vzdělávání, 11. informatické myšlení a jeho rozvoj s využitím digitálních technologií, 12. didaktické aspekty přípravy jednoduchých pokrmů a pěstitelských prací, 13. praktické příklady polytechnických aktivit. Propojení na pedagogickou praxi: Náplní seminářů bude praktická aplikace osvojených kompetencí formou mikrovýstupů a reálných vzdělávacích polytechnických aktivit zaměřených na děti v předškolním věku (přímo v MŠ nebo na různých popularizačně vzdělávacích akcích). Studenti si tak budou moci bezprostředně vyzkoušet řízení polytechnických činností. Seminářů se také bude účastnit odborník z praxe, a to převážně u prakticky zaměřených témat.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: V návaznosti na požadavky školské praxe, propojení, rozvoj a doplnění obecně-didaktických a odborně-technických znalostí, dovedností a postojů v ucelený systém didaktických kompetencí, který je předpokladem k úspěšné realizaci polytechnické výchovy v rámci profese učitele MŠ. Základním smyslem profesně zaměřeného předmětu je překonat bariéru mezi teoretickou přípravou a požadavky praxe kladenými na absolventy vysokých škol. Výuka předmětu je založena na aktivním učení s prvky zážitkové pedagogiky a badatelsky orientované výuky. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - kreativně pracovat s kurikulem (RVP, ŠVP) při plánování polytechnických aktivit, - identifikovat schopnosti dětí a s ohledem na ně naplánovat vhodné polytechnické aktivity pro děti, - diagnostikovat prekoncepty dětí a umět je využívat v dalším rozvoji polytechnických dovedností, - koncipovat a prakticky využívat centra polytechnických aktivit ve třídě (technický koutek), - posoudit technické materiály, nástroje a nářadí z hlediska bezpečnosti a využitelnosti v rámci vzdělávání na úrovni MŠ, - rozvoji polytechnických znalostí využívat dětskou literaturu a vhodné televizní/video pořady, - využívat digitální technologie k rozvoji informatického myšlení dětí, - zábavnou formou realizovat polytechnickou výchovu v MŠ, - zapojit do realizace polytechnických aktivit aktéry mimo mateřskou školu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HAVELKOVÁ, Ivana. Technické vzdělávání pro mateřské školy v praxi. 1. vydání. Boskovice: MAS Boskovicko Plus, z.s., [2020]. 104 stran. ISBN 978-80-270-8691-7. .
  • PAVELČÍK, Vojtěch. Malý kutil: polytechnika pro předškolní děti. Vydání první. Praha: pro Rodinné a komunitní centrum Paleček, z.s. vydal Vojtěch Pavelčík, 2021. 135 stran. ISBN 978-80-904857-3-0. .
  • PIRODDI, Chiara. Dílna Montessori: praktický průvodce metodou Montessori. Praha: Dobrovský s.r.o., 2020. 159 stran. Drobek. ISBN 978-80-7642-006-9. .
  • TMEJOVÁ, Václava. Vyrábíme s dětmi: polytechnická výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 64 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-262-0936-2. .
  • TOŠENOVSKÁ, Monika et al. Ruce těší rukodělnost: inspirativní metodická příručka pro oblast polytechnické výchovy v mateřské škole a na prvním stupni základní školy. 1. vydání. Horka nad Moravou: Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, [2021], ?2021. 2 svazky. ISBN 978-80-906238-0-4. .
  • TRNČÁKOVÁ KUŽELOVÁ, Veronika. Polypohádky, aneb, Realizujeme s dětmi předškolního věku polytechnickou výchovu. Vydání první. Stařeč: Infra, [2021], ?2021. 152 stran. ISBN 978-80-86666-98-3. .
  • WORROLL, Jane a HOUGHTON, Peter. Hry z lesnej škol(ičk)y: zábavné, poučné a praktické zručnosti pre malých dobrodruhov. 1. vydanie. Brno: Kazda, 2020. 160 stran. ISBN 978-80-88316-87-9. .
  • WORROLL, Jane. Hry se zemí vzduchem, ohněm a vodou: živly v lesní škol(c)e. 1. vydání. Brno: Kazda, 2021. 176 stran. ISBN 978-80-7670-028-4. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní