Název předmětu | Didaktika programování v kurikulu sekundární školy |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KDPK@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Základní témata: - příprava učitele na výuku programování, terminologie a algoritmizace ve výuce sek. škol - Propedeutické programovací jazyky a jejich prostředí (Scratch, Blockly, MakeCode) - metodologie a implementace výuky ikonického programovacího jazyka - a klasického programování založeného na psaném zdrojovém textu se syntaxí vyššího programovacího jazyka (např. Python). - aktuální vývojová prostředí pro desktop i cloud, možnosti vývoje pro mobilní platformy. - implementace zvoleného zadání a příprava pracovních listů pro použití ve výuce. - ukázka použití připraveného projektu v rámci kolokvia. Aktivní účast v kolokviu. - Ikonické programování a vývoj programu krok za krokem. - Moderní nástroje pro vyšší programovací jazyky (např. Jupyter Notebook a jeho cloudová implementace). Algoritmizace v Pythonu, Dvorský, Šaloun, draft skript. 60 stran. TU Liberec, didaktika programování, skripta UHK Didaktika programování, skripta https://imysleni.cz/ucebnice https://codekingdoms.com/ https://code.org/ https://scratch.mit.edu/
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Předmět je zaměřen na aplikaci získaných poznatků algoritmizace a programování v oblasti tvorby a přípravy kurikula, zabývajícího se problematikou výuky programování na základních školách. Student ovládá programování alespoň v jednom vyšším programovacím jazyku a dokáže v něm vytvářet vlastní didaktické aplikace. Student je schopen charakterizovat základní principy vzdělávání podporovaného informačními a komunikačními systémy a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi. Má přehled o možnostech rozvíjení algoritmického a programátorského myšlení prostřednictvím ikonického programování. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: " vymezit základní paradigmata klasického a moderního pojetí vzdělávání v kontextu využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání, " vymezit, definovat a diferencovat pojmy: algoritmus, algoritmizace, logická posloupnost, program, programová aplikace, programování, tvorba aplikace, programovací jazyk, programovací prostředí; " vymezit pojem počítačem podporovaná výuka; " vymezit v širším významu všeobecné vlastnosti elektronického vzdělávání a specifikovat osobnostní předpoklady vyučujícího programování na ZŠ, " popsat základní nástroje a prostředí pro realizaci výuky programování na ZŠ, vymezit jejich základní vlastnosti s ohledem na didaktickou transformaci obsahu vzdělávání, " identifikovat jednotlivé modernizační trendy v této oblasti a vymezit podněty k tomuto rozvoji z hlediska pedagogického, psychologického a technologického, " aplikovat základní systémy pro hodnocení kvality a efektivity vzdělávání, " řešit mezipředmětové vztahy a vazby, " analyzovat potřeby žáků a praxe na základě standardů RVP v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |