Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření: Informační technologie, vztah informatiky a informačních technologií. Informační výchova, informační společnost. Informatické myšlení a možnosti jeho rozvoje u žáků různých věkových kategorií. Volba vhodného programovacího prostředí a jazyka. Možnosti využití sítě Internet ve výuce. Integrace moderních informačních technologií do vzdělávání. Informační gramotnost. Nová role učitele v informační společnosti. ICT ve výuce. ICT podpora výuky žáka. Výukový software. Typy programů a jejich možnosti nasazení v procesu výuky. WWW stránky pro učitele "Metodický portál RVP", Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", a "Česká škola", "INDOŠ", oficiální stránky MŠMT apod. Informační systém školy. Příprava na vyučování za využití počítače. Multimediální výukové programy. Uplatnění grafických programů ve škole. Projektově orientovaná výuka s ICT (návrh a vysvětlení cílů vlastního projektu). Zavádění ICT technologií do škol. Koncepce statní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) a navazující projekty. RVPZV, jeho charakteristika a cíle v oblasti ICT. RVPG, jeho charakteristika a cíle v oblasti ICT. E-learning a možnosti jeho využití na ZŠ a G. Mezinárodní výzkumy týkající se ICT a informační gramotnosti (SITES a ICILS). Okruhy ke zkoušce: 1.Informační technologie, vztah informatiky a informačních technologií. 2.Informační výchova, informační společnost. Možnosti využití sítě Internet ve výuce. 3.Informatické myšlení a možnosti jeho rozvoje u žáků různých věkových kategorií. 4.Volba vhodného programovacího prostředí a jazyka. 5.Integrace moderních informačních technologií do vzdělávání. 6.Informační gramotnost. Nová role učitele v informační společnosti. 7.Počítače ve výuce. 8.Počítačová podpora výuky žáka. Výukový software. Typy programů a jejich možnosti nasazení v procesu výuky. 9.WWW stránky pro učitele "Metodický portál RVP", "Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", "Česká škola", oficiální stránky MŠMT apod. 10.Informační systém školy. Příprava na vyučování za využití počítače. 11.Multimediální výukové programy. Uplatnění grafických programů ve škole. 12.Projektově orientovaná výuka s počítači (návrh a vysvětlení cílů vlastního projektu). 13.Zavádění počítačové technologie ve škole. Koncepce statní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) a navazující projekty. 14.RVPZV, jeho charakteristika a cíle v oblasti ICT. 15.RVPG, jeho charakteristika a cíle v oblasti ICT. 16.E-learning a možnosti jeho využití na ZŠ a G. 17.Obsah Vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 1. a 2. stupni ZŠ a gymnáziu. 18.Základní informace o předmětu Praktické činnosti (Práce s počítačem) vyučovaném dříve na Základní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 46 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky ICT a informatiky na 2. st. ZŠ a středních školách. Dále prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků. Seznamuje také studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na různých typech škol. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit pojetí didaktiky informačních technologií a didaktiky informatiky na základě vztahu informačních technologií a informatiky, - z různých pohledů objasnit význam pojmu informační gramotnost a rozlišovat její úrovně, - vymezit informatické myšlení, - formulovat základní principy informační společnosti a zdůvodnit různé přístupy k jejímu vymezení, - charakterizovat požadavky na vzdělávání v informační společnosti, - určit, jakým způsobem mohou ICT ovlivňovat vzdělávání, - zdůvodnit didaktické funkce ICT ve výuce, - popsat Difuzní modelu školy a jeho fáze a charakterizovat oblasti a jednotlivé identifikátory použité pro posouzení integrace ICT do chodu školy podle Difuzního modelu školy, - porovnat pojetí vzdělávací oblasti zahrnující ICT a informatiku na základní a střední škole, - naplánovat výuku vhodně podpořenou ICT (včetně projektové výuky), - zhodnotit závěry mezinárodních výzkumů informační gramotnosti, - znát současné trendy uplatňované při výuce ICT a informatiky na základních a středních školách, - na základě rámcových a školních vzdělávacích programů analyzovat potřeby žáků a praxe v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování, - umět vhodnými způsoby rozvíjet informatické myšlení u žáků na 2. st. ZŠ a středních školách, - integrovat interaktivní/digitální technologie do edukačního procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Zpracování studijních a didaktických materiálů. Pro získání zápočtu, který je předpokladem pro absolvování zkoušky, je potřebné odevzdat vhodně koncipovaný projekt pro žáky vybrané třídy 2. stupně základní školy, či střední školy. Projekt musí být zpracován podle předem zadaných podmínek (viz samostatná práce). Další podmínkou pro získání zápočtu je zhodnocení stavu zavádění ICT do chodu školy na které student vyučuje, či koná praxi (dle Difuzního modelu).
|
Doporučená literatura
|
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
BLAHO, A., KALAŠ, I. (2006). Imagine Logo učebnice programování pro děti.. Praha.
-
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál. 163 s.
-
Drlík, P., Hvorecký, J. (1992). Informatika - náčrt didaktiky. Nitra : PdF. 169 s.
-
Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
-
CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc.
-
Kalaš, I. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: SPN.
-
Katuščák, D., Matthaeidesová, M., Nováková, M. aj. (1998). Informačná výchova. Bratislava : Media Trade. 375 s.
-
Kmoch, P. (1997). Informatika a výpočetní technika pro střední školy. Praha : Computer Press. 228 s.
-
Kožuchová, M. aj. (1997). Fenomén techniky vo výchove a vzdelávaní v základnej škole. Bratislava : Univerzita Komenského. 160 s.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. (1996). Obecný obsah výuky o technických materiálech. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc : UP. 76 s.
-
LOVÁSZOVÁ, Gabriela, PALMÁROVÁ, Viera a CÁPAY, Martin. (2011). Didaktika programovania pre ZŠ 1: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy.. Bratislava.
-
Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paidó. 219 s.
-
Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
-
Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK, 297 s.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Petlák, E. (2007). Pedagogicko-didaktická práca učitela. Bratislava : IRIS.
-
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha : Portál. 380 s.
-
RAMBOUSEK, V. aj. (1997). Práce s počítačem. Praha : Fortuna. 256 s.
-
Slavík, J., Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
-
Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. Olomouc : VUP. 161 s.
-
Stoffová, V. a kol. (2001). Informatika, informačné technológie a výpočtová technika. Terminologický a výkladový slovník. Nitra : FPV UKF. 230 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
-
Švec, V. aj. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Brno : PdF MU. 90 s.
-
VANÍČEK, Jiří, ČERNOCHOVÁ, Miroslava. (2015). Didaktika informatiky na startu. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, JANÍK, Tomáš a kol. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy.. Brno: MU.
-
VANÍČEK, Jiří. (2012). Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie.. Brno: Computer Press.
|