Předmět: Didaktika informatiky 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika informatiky 3
Kód předmětu KTE/KDI3@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Informační technologie, vztah informatiky a informačních technologií, digitální technologie. " Informační výchova, informační společnost. " Možnosti využití sítě Internet ve výuce. " Integrace moderních informačních technologií do vzdělávání. " Informační a digitální gramotnost. " Nová role učitele v informační společnosti. " ICT ve výuce. " ICT podpora výuky žáka. " Výukový software. " Typy programů a jejich možnosti nasazení v procesu výuky. " WWW stránky pro učitele "Metodický portál RVP", "Učitelský spomocník", "Bobrův pomocník", "Česká škola", ? apod. " Informační systém školy. " Příprava na vyučování za využití počítače. " Multimediální výukové programy. " Uplatnění grafických programů ve škole. " Projektově orientovaná výuka s ICT (návrh a vysvětlení cílů vlastního projektu). " Zavádění ICT technologií do škol. " Koncepce statní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) a navazující projekty. " RVPZV, jeho charakteristika a cíle v oblasti ICT. Mezinárodní výzkumy týkající se ICT a informační gramotnosti (SITES a ICILS).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je problematika realizace výuky ve vzdělávací oblasti "Informační a komunikační technologie" na ZŠ a "Informatika a informační a komunikační technologie" na gymnáziu (střední škole) podle současného pojetí didaktiky informačních technologií a s ohledem na aktuální poznatky z oblasti využití ICT v edukačním procesu. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vysvětlit pojetí didaktiky informačních technologií a didaktiky informatiky na základě vztahu informačních technologií a informatiky, " z různých pohledů objasnit význam pojmu informační gramotnost a rozlišovat její úrovně, " formulovat základní principy informační společnosti a zdůvodnit různé přístupy k jejímu vymezení, " charakterizovat požadavky na vzdělávání v informační společnosti, " určit, jakým způsobem mohou ICT ovlivňovat vzdělávání, " zdůvodnit didaktické funkce ICT ve výuce, " popsat Difuzní modelu školy a jeho fáze a charakterizovat oblasti a jednotlivé identifikátory použité pro posouzení integrace ICT do chodu školy podle Difuzního modelu školy, " porovnat pojetí vzdělávací oblasti zahrnující ICT na základní a střední škole, " naplánovat výuku vhodně podpořenou ICT (včetně projektové výuky), " zhodnotit závěry mezinárodních výzkumů informační gramotnosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní