Název předmětu | Didaktika informatiky 2 |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KDI2@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické celky: " Metody a organizační formy výuky informatiky. " Prezentace pojmu učitelem. Komunikace učitele a žáka, dialog, otázky učitele. " Navození samostatné činnosti žáka - funkce a role učebních úloh, instruktáž. " Projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka. " Pomoc učitele žákovi, možnosti motivace a zajištění kázně. " Kontrola, hodnocení. Související materiální a softwarové prostředky výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsahem studijního předmětu jsou teorie oborové didaktiky informatiky, jež souvisejí především s interaktivní, popř. postinteraktivní fází činnosti učitele; prezentována je teorie metod a forem vyučování informatiky, možnosti prezentace pojmu, komunikace učitele a žáka, navození žákovy činnosti v informatice, mj. instruktáž, projektová, badatelsky orientovaná výuka, kontrola a hodnocení výsledků výuky, materiální prostředky. Cíle: Záměrem výuky je uvedení do teorií oborové didaktiky informatiky, které souvisejí zejména s vlastní vzdělávací činnosti učitele. Konkretizace, aplikace a prohlubování obecných poznatků bude probíhat ve cvičeních předmětu, v dalších studijních předmětech modulu 2 i v dalších modulech. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku informatiky v základních školách (ISCED2): " aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu s výukovými cíli a obsahem, s uvažovaným využitím adekvátního hardware a software, " popsat způsoby prezentace pojmu v informatice, " definovat pojem učební úloha, vysvětlit vztah výukových cílů a učebních úloh, charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie D. Tollingerové) i z hlediska jejich didaktické hodnoty (taxace, také posouzení adekvátnosti souboru úloh - J. Nikl), " analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy podle zadaných kritérií, pro badatelsky orientovanou výuku, posoudit význam učebních úloh v různých situacích a formách výuky informatiky, " provést instruktáž ke zvolené činnosti, " uplatnit "zásady dobré komunikace" učitele a žáka, navodit dialog iluzivní a intencionální, formulovat otázky učitele žákovi v širokém spektru jejich náročnosti, " realizovat ve výukových situacích pomoc učitele žákovi, prezentovat možnosti motivace a zajištění kázně, " navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku, vč. materiálního a softwarového zajištění, " popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |