Název předmětu | Didaktika informatiky 1 |
---|---|
Kód předmětu | KTE/KDI1@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické celky: " Didaktika informatiky jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy, pojetí výuky informatiky a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. " Výukové cíle a problematika obsahu výuky a jeho vymezení, z tohoto hlediska pojmy informatika, ICT, jejich charakteristika a základní zákonitosti, vztah k všeobecnému a profesnímu vzdělání, digitální myšlení a gramotnost. " Pojem kurikulum, východiska, postup transformace zvolených obsahů na učivo (učební látka x učivo). " Integrovaná výuka, druhy integrace ve výuce informatiky, mezipředmětové vztahy - klasifikace. Soudobé požadavky na obsah/možnosti výchovy ve výuce informatiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsahem studijního předmětu jsou teorie oborové didaktiky informatiky, jež souvisejí zejména s preinteraktivní fází činnosti učitele; prezentována je didaktika informatiky v kontextu pedagogiky, charakterizovány jsou výukové záměry a obsah informatiky na Základních školách, demonstrován je postup didaktické transformace v rámci tvorby kurikula vč. integrace, analyzovány jsou výchovné možnosti ve výuce informatiky (ISCED2). Cíle: Záměrem studijního předmětu je uvedení do teorií oborové didaktiky informatiky, tento základ bude konkretizován, aplikován a prohlubován ve cvičeních předmětu, v dalších studijních předmětech modulu 2 i v dalších modulech. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku informatiky v základních školách (ISCED2): " charakterizovat didaktiku informatiky jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky informatiky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), " objasnit trendy vývoje výuky informatiky na základních školách i nás a v zahraničí, vyjádřit specifika výuky vyplývající z obsahu výuky, " vysvětlit význam pojmů digitální myšlení, počítačová a informační gramotnost, vztah k dalšímu všeobecnému a k odbornému vzdělávání, " vysvětlit pojem kurikulum se zřetelem k výuce informatiky, prezentovat didaktickou transformaci obsahu, postupy zjednodušení obsahu při tvorbě učiva, " analyzovat možnosti a záměry výuky informatiky dané RVP ZV, formulovat cíle pro tuto výuku (J. Nikl), " vytvořit rámcový návrh podmínek pro vertikální i horizontální integraci žákova poznávání, " charakterizovat požadavky na/možnosti výchovu/y ve výuce informatiky (ISCED2).
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Specifikace podmínek pro studenty se schváleným ISP: - minimální povinná účast 30 %, - další podmínky jsou vždy stanoveny na základě individuální dohody s vyučujícím. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |