Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Pracovní úraz a pracovní úrazovost. Základní předpisy ČR pro oblast BOZP s akcentem na sféru školství, povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, žáků a zákonných zástupců. Všeobecné požadavky bezpečnosti práce, rizika, vyhledávání a identifikování rizik. Pravidla první pomoci při úrazu. Požární ochrana. Hygiena práce, ergonomie práce. Bezpečnostní značky, značení a signály. Bezpečnostní předpisy a zásady v oblasti elektrotechniky, včetně revize a kontroly ručního elektrického nářadí a spotřebičů. Pracovní prostředí a zajištění BOZP, ochranné osobní pracovní prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na oblast bezpečnosti práce a ergonomie, jako důležité součásti každé lidské pracovní činnosti. Proto lze pokládat za významné, aby se studenti dokázali orientovat v dané oblasti. Součástí je jak problematika požární ochrany, tak i hygieny práce a základů ergonomie ve vztahu k pracovišti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem pracovní úraz/školní úraz, riziko, ergonomie a související pojmy, " objasnit vztah BOZP k výukovému procesu, " vymezit oblast BOZP v Zákoníku práce a ve Školském zákoně a souvisejících předpisech, " přijímat preventivní opatření v oblasti BOZ, " vymezit oblast požární ochrany v podmínkách škol a školních zařízení, " vysvětlit význam první pomoci při úrazu, " orientovat se v oblasti ochrany před úrazem el. proudem, " vymezit ergonomii jako vědní obor, její význam pro technickou praxi, " realizovat v praxi ergonomické zásady.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
|
Předpoklady
|
Nejsou definovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Absolvovat závěrečný test ISP: Studium materiálů v Moodlu Absolvovat závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
-
(2016). Bezpečnost a ochrana zdraví na pracovištích.. Praha.
-
ČERNÁ, Libuše. (2003). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ve školách a školských zařízeních.. Rožnov pod Radhoštěm.
-
DANDOVÁ, Eva. (2008). Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách.. Praha.
-
DANDOVÁ, Eva. (2008). Bezpečnost práce ? nedílná součást života. Učební manuál. Praha.
-
JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. (2005). Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Olomouc.
-
KLOUB, Josef. (2005). Bezpečnost práce v regionálním školství: včetně dotazů a odpovědí.. Praha.
-
KRÁL, Miroslav. (1994). Ergonomie a její užití v technické praxi.. Ostrava.
-
MALÝ, Stanislav, KRÁL, Miroslav a HANÁKOVÁ, Eva. (2010). ABC ergonomie. Praha.
-
ROMANĚNKO, Jan a Pavel SKÁCELÍK. (2015). BOZP a PO v příkladech školské praxe. Karviná.
-
RUDOLF, Ladislav. (2013). BOZP ve školských zařízeních. Ostrava.
|