Předmět: Základy programování

« Zpět
Název předmětu Základy programování
Kód předmětu KTE/IZPRQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
  • Klement Milan, prof. PhDr. Ph.D.
  • Basler Jaromír, PhDr.
Obsah předmětu
Témata: - prostředí Visual Basicu, formuláře, moduly, třídy, knihovny, - definice procedury a její součásti, - definice funkce a její součásti, základní funkce (numerické, řetězcové, konverzní, databázové, časové, souborů a složek, vstup a výstup, funkce větvení), - programování (deklarace, přiřazení, cykly, podmínky, ošetření chyb, správa aplikací, soubory a složky, datum a čas), - deklarace proměnných, - rozhodovací struktury a cykly, - programování základních funkcí (numerické, řetězcové, konverzní, databázové, časové, souborů a složek, vstup a výstup, funkce větvení), - moduly a systémové knihovny, - funkce, metody a ovládací prvky pro práci s textem, - funkce, metody a ovládací prvky pro práci s obrázky, - funkce, metody a ovládací prvky pro práci se soubory a složkami, - funkce, metody a ovládací prvky pro práci s databázemi, - funkce, metody a ovládací prvky pro práci s rozšířenými knihovnami, - použití API funkcí, - vytváření spustitelných aplikací a jejich instalací, - možnosti kompilace programového kódu pro jiná prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Laborování
Výstupy z učení
Problematika algoritmizace v prostředí programovacích jazyků, s ohledem na možné uplatnění těchto znalostí pro tvorbu vlastních programů. Základy algoritmizace úloh umožní studentům hlubší vhled do problematiky používání a spravování výpočetní techniky. Poskytne jim přehled o možnostech operačních systémů i možnosti jednotlivých aplikací postavených na technologii API funkcí. Konkrétní témata: Algoritmizace obecných úloh a postupů. Typy programovacích jazyků a prostředí (podle úrovně assembler, symbol objekt). Objektové programování MS Visual Basic.
Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: - vysvětlit pojem program, programový kód, překladač a programovací jazyk, definovat a popsat vlastnosti programovacího jazyka MS Visual Basic. NET 2010, popsat strukturu okna programovacího jazyka MS VB .NET 2010, - vytvořit svůj první program, pracovat s ovládacím prvkem Button, pracovat se základními příkazy MS Visual Basic 2010, vytvořit další jednoduché aplikace, pracovat s ovládacím prvkem TextBox, Label, GroupBox, použít pokročilejší příkazy a metody, - používat VB 2010 pro tvorbu jednoduchých aplikací, pracovat s ovládacím prvkem DriveListBox, pracovat s ovládacím prvkem DirListBox a pracovat s ovládacím prvkem FileListBox, nastavovat hlavní vlastnosti prvků DriveListBox, DirListBox a FileList Box, pracovat s ovládacím prvkem Image, - ošetřovat chyby v běhu programu a to pomocí MsgBox, volání chybového stavu, pracovat se soubory na úrovni obslužného kódu, pracovat s dynamickým kreslením pomocí DrawLine, měnit tloušťku kreslené čáry pomocí proměnné PenWidth, - používat metodu MouseMove a MouseDown, používat metodu mazání grafiky obsahu PictureBoxu, vytvářet ovládací menu programu, - pracovat s ovládacím prvkem Windows Media Player, nastavovat hlavní vlastnosti prvku Windows Media Player, používat příslušné funkce a příkazy pro práci s Windows Media Playerem, přehrávat různé multimediální soubory a tak doplnit vaše projekty i o "zvukovou a obrazovou" část, - pracovat s ovládacím prvkem ListBox, používat příslušné funkce a příkazy pro práci s řetězci (Split, Replace, Ubound), - deklarovat proměnné pro výpočty a vizualizaci, pracovat s datovým typem date ve Visual Basic, pracovat s dílčími částmi datového typu date (day, hour, weekday apod.), - pracovat s cykly typu FOR ... NEXT, pracovat s cykly typu DO ... LOOP ... UNTIL, - porovnávat vlastnosti ovládacích prvků TextBox a ListBox, nastavovat hlavní vlastnosti prvku TextBox a ListBox, propojovat ovládací prvky ListBox a TextBox, - vytvářet databáze pomocí Visual Data Manageru, pracovat s ovládacím TextBox a propojovat jej s databází, pracovat s ovládacím prvkem Data a propojovat jej s databází, - používat příslušné funkce a příkazy pro databáze, pracovat s ovládacím prvkem Data Bound Grid, upravovat vzhled formuláře za běhu programu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Test
Doporučená literatura
  • Buchalcevová, A. (2002). Základy softwarového inženýrství - objektově orientovaný přístup. Praha : VŠE, 216 s.
  • Graig, J. a Webb, J. (1997). Microsoft - Visual Basic 5.0.. Praha : Computer Press, 721 s.
  • Klement, M. (2002). Základy programování v jazyce Viusual Basic. Olomouc : Vydavatelství UP, 328 s.
  • Socha, J. (1999). Naučte se programovat ve Visul Basicu. Praha : Grada, 520 s.
  • Tahalová, L. (2001). Visual Basic v příkladech. Praha : BEN, 191 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní