Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
-
Basler Jaromír, PhDr.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření: Informační technologie a jejich rozdělení. Typy počítačových sítí podle různých hledisek, výhody a nevýhody, síťové operační systémy. Stavba a provoz počítačové sítě (přístupová práva, atributy souborů, Novell NetWare-struktura adresářů, mapování disků). Internet - charakteristika, Internet jako informační zdroj. Základní rozdělení hardware, struktura počítače a jeho jednotlivé funkční bloky. Periferie (tiskárny, skenery apod.). Aplikační software - rozdělení a vlastnosti programů. Operační systémy - charakteristika, rozdělení, MSDOS, nadstavba Windows 3.1X, WINDOWS 95/98/2000/Me/XP, obsluha, charakteristika, rozdíly, multitasking. Kancelářské balíky programů. Grafické programy. Komprimační programy - smysl, rozdělení, vlastnosti. Prezentační programy. Počítačové viry a ochrana proti nim, druhy virů podle různých hledisek, antivirové programy, projevy virů, základy bezpečné práce. Multimédia.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatek znalostí a praktických dovedností pro efektivní použití informačních technologií zvláště na školách i s ohledem na funkci koordinátora ICT. Pozornost je věnována zejména dnes progresivním informačním, komunikačním a digitálním technologiím. Další náplní je základní orientace v problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- definovat základní pojmy z oblasti IT a vysvětlit vzájemné vztahy mezi nimi,- orientovat se v základní problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se základní znalosti informatiky a práce s počítačem na úrovni středních škol.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Podmínky k udělení zápočtu: Aktivní účast na cvičeních, vypracování semestrálního projektu na požadované úrovni. Zkouška: Zkoušku mohou absolvovat studenti, kteří získali zápočet. Zkouška je kombinovaná (písemná a ústní). Na základe dobrých předběžných výsledků, kvalitní ročníkové práce a výsledků testu student může byť klasifikovaný bez absolvování ústní časti zkoušky. Při klasifikaci a hodnocení studenta se berou do úvahy nejen prokázané teoretické vědomosti při zkoušce, ale i jeho aktivita v průběhu semestru a kvalita předložené semestrální práce. Zkouška vychází z obsahu přednášek a cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Bárta, J. (1997). Úvod do počítačových sítí. České Budějovice : KOPP, 204 s.
-
Beránek, P. (2001). Digitální video v praxi. Brno : UNIS. 264 s.
-
Čapek, J. a Fabian, P. (2000). Komprimace dat, principy a praxe. Praha : Computer Press.
-
Černochová, M. aj. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál.
-
CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc: UP, s. 127-177.
-
Klement, M. (2001). Hardware a software. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Klement, M. (2001). Základy práce s PC. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Knotek, P. aj. (2000). Velká kniha skenování, úprava obrázků a tisk. Brno : UNIS, 287 s.
-
Kořínek, M. aj. (1996). Novell NetWare 4.x.. České Budějovice : KOPP.
-
Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o.
-
Magera, I. (2005). Microsoft Office PowerPoint 2003 : podrobná uživatelská příručka. Brno : CP Books.
-
Mansfeld aj. (2000). Rozšiřování a opravy PC. Praha : Grada.
-
Mrnuštík, J. (1998). Viry 98 včetně makrovirů a antivirové ochrany sítě. Praha : Grada.
-
NOVÁK, J. (1998). Digitální fotografie a video. Praha : Grada, 128 s.
-
Slavík, J. a Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál.
|