Předmět: Informační technologie

« Zpět
Název předmětu Informační technologie
Kód předmětu KTE/ITVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
  • Basler Jaromír, PhDr.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: Informační technologie a jejich rozdělení. Typy počítačových sítí podle různých hledisek, výhody a nevýhody, síťové operační systémy. Stavba a provoz počítačové sítě (přístupová práva, atributy souborů, Novell NetWare-struktura adresářů, mapování disků). Internet - charakteristika, Internet jako informační zdroj. Základní rozdělení hardware, struktura počítače a jeho jednotlivé funkční bloky. Periferie (tiskárny, skenery apod.). Aplikační software - rozdělení a vlastnosti programů. Operační systémy - charakteristika, rozdělení, MSDOS, nadstavba Windows 3.1X, WINDOWS 95/98/2000/Me/XP, obsluha, charakteristika, rozdíly, multitasking. Kancelářské balíky programů. Grafické programy. Komprimační programy - smysl, rozdělení, vlastnosti. Prezentační programy. Počítačové viry a ochrana proti nim, druhy virů podle různých hledisek, antivirové programy, projevy virů, základy bezpečné práce. Multimédia.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatek znalostí a praktických dovedností pro efektivní použití informačních technologií zvláště na školách i s ohledem na funkci koordinátora ICT. Pozornost je věnována zejména dnes progresivním informačním, komunikačním a digitálním technologiím. Další náplní je základní orientace v problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- definovat základní pojmy z oblasti IT a vysvětlit vzájemné vztahy mezi nimi,- orientovat se v základní problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti informatiky a práce s počítačem na úrovni středních škol.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Podmínky k udělení zápočtu: Aktivní účast na cvičeních, vypracování semestrálního projektu na požadované úrovni. Zkouška: Zkoušku mohou absolvovat studenti, kteří získali zápočet. Zkouška je kombinovaná (písemná a ústní). Na základe dobrých předběžných výsledků, kvalitní ročníkové práce a výsledků testu student může byť klasifikovaný bez absolvování ústní časti zkoušky. Při klasifikaci a hodnocení studenta se berou do úvahy nejen prokázané teoretické vědomosti při zkoušce, ale i jeho aktivita v průběhu semestru a kvalita předložené semestrální práce. Zkouška vychází z obsahu přednášek a cvičení.
Doporučená literatura
  • Bárta, J. (1997). Úvod do počítačových sítí. České Budějovice : KOPP, 204 s.
  • Beránek, P. (2001). Digitální video v praxi. Brno : UNIS. 264 s.
  • Čapek, J. a Fabian, P. (2000). Komprimace dat, principy a praxe. Praha : Computer Press.
  • Černochová, M. aj. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál.
  • CHRÁSKA, M. (2004). Informační technologie ve škole. In Kropáč, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly.. Olomouc: UP, s. 127-177.
  • Klement, M. (2001). Hardware a software. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Klement, M. (2001). Základy práce s PC. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Knotek, P. aj. (2000). Velká kniha skenování, úprava obrázků a tisk. Brno : UNIS, 287 s.
  • Kořínek, M. aj. (1996). Novell NetWare 4.x.. České Budějovice : KOPP.
  • Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o.
  • Magera, I. (2005). Microsoft Office PowerPoint 2003 : podrobná uživatelská příručka. Brno : CP Books.
  • Mansfeld aj. (2000). Rozšiřování a opravy PC. Praha : Grada.
  • Mrnuštík, J. (1998). Viry 98 včetně makrovirů a antivirové ochrany sítě. Praha : Grada.
  • NOVÁK, J. (1998). Digitální fotografie a video. Praha : Grada, 128 s.
  • Slavík, J. a Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní