Předmět: Teorie systémů

« Zpět
Název předmětu Teorie systémů
Kód předmětu KTE/ITSQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Dragon Tomáš, Mgr. Ph.D., MBA
  • Klement Milan, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - pojem a vymezení systému (struktura, chování, hranice, subsystém, rozlišovací úroveň, podstatné a nepodstatné okolí, rozlišovací úrovně), - porovnání vybraných definic systému (struktura, chování), - typizace systémů (matematický, fyzikální, ekonomický aj.), měkké a tvrdé systémy, - tři základní problémy (typy úloh) na systémech, - vazby systémů a spojování systémů (matematické vyjádření a geometrická řešení), konečný automat, zpětná vazba, - kategorizace systémů (deterministické-stochastické, statické-dynamické, spojité-diskrétní aj.), Turingův stroj, algoritmizace, - statické systémy (popis, příklady), dynamické systémy (popis, příklady), stabilita, homeostáze, - základy modelování, definice modelu, modelový přístup, - typy modelů (matematický, fyzikální, technický, ekonomický aj.), - Izomorfismus, homomorfismus, - čtyři etapy matematického modelování (indukce, dedukce, interpretace, adekvátnost), - Černá schránka (izomorfní stroje, homomorfní stroje), - zásady systémového přístupu k projektu (cíl, analýza -- top-down, syntéza -- bottom-up, realizace), - konkretizace například na Business inteligence, dekompozice systému, míra abstrakce, konkrétní příklady systémů a úlohy na systémech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studenti se v úvodu seznámí se základy teorie systémů, struktury, chování a jejich formálním vyjádřením. Důležité místo je věnováno typologii různých systémů, od přirozených (např. biologických, sociálních) až po umělé (např. technické). Jednotlivé teoretické pasáže jsou doplněny konkrétními příklady systémů, jejich rozborem. Z analyzovaných případů vyplývá důležitost systémového přístupu pro konstrukci konkrétních projektů a důrazem na informační systémy.
Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: - popsat historii a vývoj teorie systémů a vymezit předmět zkoumání teorie systémů, - operovat se základními pojmy teorie systémů a vymezit pojem systém, - určovat účel a vymezení systému na objektu a popsat struktura a dekompozici systému, - vysvětlit pojmy determinovanost, náhodnost a neurčitost systému, popsat možnosti organizace a řízení systémů, - popsat základní charakteristiky systémů statických a dynamických, vysvětlit pojmy kvalita, spolehlivost a stabilita systému, - charakterizovat systémy tvrdé a měkké, vysvětlit podstatu a účel dekompozice systémů, - charakterizovat základní zásady provádění dekompozice systémů, určovat hlediska dekompozice systémů, - provádět analýzu a syntézu systémů, charakterizovat pojem systémová analýza, - vysvětlit pojem systémový návrh a popsat, aplikovat strukturovanou systémovou analýzu a realizovat strukturovaný systémový návrh, - vymezit pojem model systému, provádět dělení modelů, zvolit vhodnou strukturu modelu, zvolit vhodné parametry modelu, aplikovat a reflektovat možnosti grafického vyjádření modelů, - vymezit a charakterizovat pojem informační systém a popsat úlohu informačních systémů, - vyjmenovat a popsat prvky informačního systému, - určit význam pojmu data ve vztahu k informačním systémům, - určit význam pojmu informace ve vztahu k informačním systémům, - určit význam pojmu znalosti a filozofie ve vztahu k informačním systémům, - charakterizovat a vymezit pojem znalostní systém, určit význam pojmu informace a znalosti ve vztahu ke znalostním systémům, - určit význam pojmu znalosti a rozhodování ve vztahu ke znalostním systémům, charakterizovat a vymezit pojem znalostní inženýrství.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Test
Doporučená literatura
  • Havelka, Kořenář, Walterová. (1996). Sbírka příkladů k bakalářské zkoučce z operačního výzkumu. Praha : VŠE, FIS.
  • Hušek, R., Maňas, M. (1989). Matematické modely v ekonomii. SNTL, Praha.
  • Jablonský. (1996). Operační výzkum. Praha : VŠE.
  • Lukáš. Sylabus přednášek KSO/PMO. VŠE FEK KSO.
  • Macek, Mainzová. (1995). Základní metody operační analýzy. Plzeň : ZČU.
  • Walter. (1970). Stochastické modely v ekonomii. Praha : SNTL.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní