Předmět: Teorie systémů

« Zpět
Název předmětu Teorie systémů
Kód předmětu KTE/ITS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Klement Milan, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Konkrétní obsah přednášek: 1. Pojem a vymezení systému (struktura, chování, hranice, subsystém, rozlišovací úroveň, podstatné a nepodstatné okolí, rozlišovací úrovně). Porovnání vybraných definic systému (struktura, chování) 2. Typizace systémů (matematický, fyzikální, ekonomický aj.). Měkké a tvrdé systémy 3. Tři základní problémy (typy úloh) na systémech 4. Vazby systémů a spojování systémů (matematické vyjádření a geometrická řešení) 5. Konečný automat, zpětná vazba. Kategorizace systémů (deterministické-stochastické, statické-dynamické, spojité-diskrétní aj.) 6. Turingův stroj, algoritmizace 7. Statické systémy (popis, příklady). Dynamické systémy (popis, příklady). 8. Stabilita, homeostáze 9. Základy modelování. Definice modelu, modelový přístup. Typy modelů (matematický, fyzikální, technický, ekonomický aj.). Izomorfismus, homomorfismus 10. Čtyři etapy matematického modelování (indukce, dedukce, interpretace, adekvátnost) 11. Černá schránka (izomorfní stroje, homomorfní stroje) 12. Zásady systémového přístupu k projektu (cíl, analýza -- top-down, syntéza -- bottom-up, realizace). Konkretizace například na Business inteligence 13. Dekompozice systému, míra abstrakce 14. Konkrétní příklady systémů a úlohy na systémech

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studenti se v úvodu seznámí se základy teorie systémů, struktury, chování a jejich formálním vyjádřením. Důležité místo je věnováno typologii různých systémů, od přirozených (např. biologických, sociálních) až po umělé (např. technické). Jednotlivé teoretické pasáže jsou doplněny konkrétními příklady systémů, jejich rozborem. Z analyzovaných případů vyplývá důležitost systémového přístupu pro konstrukci konkrétních projektů a důrazem na informační systémy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Test
Doporučená literatura
  • Havelka, Kořenář, Walterová. (1996). Sbírka příkladů k bakalářské zkoučce z operačního výzkumu. Praha : VŠE, FIS.
  • Hušek, R., Maňas, M. (1989). Matematické modely v ekonomii. SNTL, Praha.
  • Jablonský. (1996). Operační výzkum. Praha : VŠE.
  • Lukáš. Sylabus přednášek KSO/PMO. VŠE FEK KSO.
  • Macek, Mainzová. (1995). Základní metody operační analýzy. Plzeň : ZČU.
  • Walter. (1970). Stochastické modely v ekonomii. Praha : SNTL.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační výchova se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní