Předmět: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
Kód předmětu KTE/IKTVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Stoffová Veronika, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Informační a komunikační technologie, jejich rozdělení. Typy komunikačních médií, rozdělení sítí podle různých hledisek, výhody a nevýhody, síťové operační systémy. Stavba a provoz počítačové sítě, správa lokální sítě, dálková síť WAN. Internet - charakteristika, Internet jako komunikační nástroj. Důležitý akcent je položen do oblasti komunikačních technologií (zpracování a přenos signálů, bezdrátová a mobilní komunikace, úzkopásmové a širikopásmové sítě, bezdrátové systémy přenosu dat, interaktivní televize, mobilní komunikace, internetová telefonie, vysokorychlostní komunikace, apod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - zhodnotit význam informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání z pohledu obecné technické, obor informatického ale především didaktického, - realizovat a koordinovat správný výběr standardních didaktických aplikací, - didaktické aplikace nejen efektivně využívat, ale i doplnit, modifikovat a vytvářet vlastní, - vytvářet vlastní aplikace v oblasti elektronických učebních pomůcek, - vytvářet vlastní aplikace a efektivně uplatňovat možnosti v oblasti počítačového zkoušení a prověřování vědomostí, - orientovat se v problematice školních informačních systémů a digitálních knihoven a učebnic, včetně jejich zabezpečení, - kriticky zhodnotit dopad Internetu na vzdělávání, - prakticky uplatňovat zásady bezpečné práce s PC a Internetem, - posoudit význam a uplatňovat zásady webové bezpečnosti v praxi.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:- definovat základní pojmy z oblasti IT a vysvětlit vzájemné vztahy mezi nimi,- orientovat se v základní problematice počítačových sítí (zvláště s ohledem na profil absolventa) a v hardwarové a softwarové stavbě PC.
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti informatiky a práce s počítačem na úrovni středních škol.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Test znalosti a dovednosti odpovídající předmětu "Informatika a výpočetní technika" na střední škole.
Doporučená literatura
  • Bárta, J. (1997). Úvod do počítačových sítí. České Budějovice : KOPP.
  • Kořínek, M. a Kmoníček, J. (1996). Novell NetWare 4.x.. České Budějovice : KOPP, 314 s.
  • Kropáč, J., Kubíček, Z., Chráska, M., Havelka, M. (2002). Informační technologie ve škole. In Oborové didaktiky (text pro účastníky korespondenčního studia). Olomouc : PdF UP, s. 116-138.
  • Kubica, J. (1997). Internet efektivně. Brno : CCB s.r.o.
  • Slavík, J. a Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál. 119 s.
  • Stoffová, V. a kol. (2001). Informatika, informačné technológie a výpočtová technika. Terminologický a výkladový slovník. Nitra : FPV UKF. 230 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr