Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky akademického psaní a využívání digitálních technologií 2. Jak budu oslovovat akademické pracovníky a kde na ně najdu kontakt? Jak jim správně napíšu email? 3. Proč se vůbec píšou seminární a kvalifikační práce? 4. Co je to plagiát a jaké jsou možnosti jeho odhalení? Jaké jsou sankce při prokázání plagiátorství? 5. Kdo je to odborník, kdo je to informovaný laik a proč je dobré tento rozdíl znát? 6. Co je to relevantní zdroj? Co už není a jak je odliším? 7. Jaké jsou výhody a nevýhody internetu oproti knihovně? 8. Jaký je rozdíl mezi primárními a sekundárními zdroji a jak se k nim vůbec dostanu? Co je to VPN? 9. Co jsou to klíčová slova a jak se s nimi pracuje? 10. Jaký je rozdíl mezi tématem a názvem práce? Jak si vybrat a jak správně formulovat? 11. Kde najdu předpisy a normy UPOL pro psaní kvalifikačních prací? 12. Jaký je rozdíl mezi přímou citací a parafrází? Kdy a jak můžu tyto citace použít? 13. Jak pracovat s odborným textem bez jeho znehodnocení a překroucení informací? 14. Co je to ISO 690? Co je to APA? Jaké jsou další citační normy? 15. Co je to normostrana a jak má vypadat grafická úprava akademického textu? 16. Praktický nácvik dle zadání vyučující 17. Samostatná činnost (zpracování seminární práce) 18. Kontrola a zhodnocení odevzdaných seminárních prací v rámci výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty se způsoby a možnostmi pro využití digitálních informačních zdrojů v jejich seminárních, bakalářských a diplomových pracích. Pozornost je věnována i citační etice a možnostem ověření případného plagiátorství. Vzhledem k množství digitálních zdrojů je pak dalším cílem předložit studentům rozdíly mezi relevantními a nerelvantními zdroji s ohledem na pojmy odborník a informovaný laik a v návaznosti jsou pak studenti seznámeni s postupy, principy a pravidly, která je třeba dodržet při psaní seminárních nebo jiných kvalifikačních pracích, a to od předložení návodů ke zprovoznění VPN, přes vyhledávání relevantních zdrojů až po samotnou práci s textem, včetně grafického zpracování akademického textu. Výhodou je praktický nácvik v rámci výuky, kdy se studenti mohou ihned dotazovat na případné nesrovnalosti a jejich práce je pod dohledem vyučujícího. Studenti jsou aktivně zapojeni do výuky a výstupem je zpracovaná seminární práce, nad kterou je v rámci výuky možno po její kontrole diskutovat. Vzhledem k univerzálnosti předmětu jsou předkládané informace přenosné do všech oborů a ročníků. Výuku organizuje Mgr. Martina Zouharová. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522.
Po absolvování předmětu bude student schopen se v rámci využívání digitálních technologií zorientovat v nabídce a možnostech elektronických zdrojů, tyto dokáže kriticky zhodnotit a následně vhodným způsobem (v souladu s citační etikou a prací s textem) také využít pro svoji seminární nebo kvalifikační práci. Dále bude schopen text vhodným způsobem a v souladu s normami a předpisy UPOL také graficky upravit. Získané dovednosti bude student schopen aktivně využít napříč všemi předměty, ročníky i obory.
|
Předpoklady
|
Předmět není omezen ročníkem ani studovaným oborem, informace jsou přenosné a univerzální.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student by měl být schopen prokázat vyšší úroveň internetové gramotnosti, čtenářské gramotnosti a kritického myšlení. Pro splnění zápočtu je důležitá docházka a aktivita během cvičení. Jako hlavní výstup je seminární práce zpracovaná studentem v rozsahu 6-10 normostran na vybrané téma, které bude obsahem odpovídat oborovému zaměření studenta. Seminární práce bude zpracovaná v souladu se všemi požadavky na akademické psaní a bude vycházet minimálně z 5 relevantních zdrojů.
|
Doporučená literatura
|
|