Předmět: Elektrotechnika I.

« Zpět
Název předmětu Elektrotechnika I.
Kód předmětu KTE/IET1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplň předmětu: Základní pojmy členění elektrotechniky, historie; Základní elektrotechnické veličiny, elektrický náboj, elektrické napětí, elektrický proud, způsoby vzniku elektrického napětí; Elektrická práce a výkon ve stejnosměrných obvodech, účinnost; Teorie elektrických obvodů, rozdělení, aktivní a pasivní obvodové prvky, ideální a reálné prvky, provozní stavy napěťových a proudových zdrojů; Ustálený stejnosměrný stav v lineárních obvodech, Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony, základní zapojení prvků v elektrickém obvodu, transfigurace D ? Y, metoda smyčkových proudů, princip superpozice, metoda postupného zjednodušování; Odporový dělič napětí a proudu, Théveninova věta, Nortonova věta, řešení obvodů grafickou metodou; Přechodné děje v lineárních obvodech, obvody RC a RL, metody řešení nelineárních obvodů; Elektrostatické pole, Coulombův zákon, Gaussova věta, kapacita deskového kondenzátoru, sériové a paralelní zapojení kondenzátorů; Magnetické pole, vznik, zobrazování, magnetické pole kruhového vodiče, válcové cívky a toroidu, veličiny magnetického pole, magnetické napětí, intenzita magnetického pole, magnetický tok, magnetická indukce, magnetické vlastnosti látek, Hopkinsonův zákon, hysterezní křivka, výpočty magnetických polí; Střídavé proudy, efektivní a střední hodnoty, fázory, rezistor, kondenzátor a cívka v obvodu střídavého proudu; Řešení obvodů střídavého proudu: sériové a paralelní zapojení RL, RC, LC, RLC, výkon střídavého proudu, účiník; Symbolicko-komplexní metoda řešení obvodů se střídavým proudem, početní operace s komplexními čísly, řešení jednoduchých obvodů; Analogie v oblasti elektrotechniky: veličiny, jednotlivá pole, stacionární magnetické a elektrické obvody; Maxwellovy rovnice a jejich analýza.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je vytvoření bázové struktury poznatků teoretické povahy pro studium elektrotechnických disciplín a navazujících technických a didaktických praktik. Obsahově navazuje na soubor teoretických vstupů vytvořených na střední škole v předmětu Fyzika, případně doplněny v disciplíně Aplikovaná fyzika (volitelný předmět). Na předmět navazuje Elektrotechnika II., která je zakončena soubornou zkouškou z obou předmětů.
Student si prohloubí a rozšíří znalosti v oboru elektrotechnika o oblast elektrických strojů, přístrojů a elektroenergetiky.
Předpoklady
nejsou specifikovány

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

test
Doporučená literatura
  • Adámek, M. a Matýsek, M. (2006). Úvod do elektrotechniky. Zlín : UTB. 159 s.
  • Blahovec, A. (1999). Elektrotechnika III. (příklady a úlohy). Praha : Informatorium. 292 s.
  • Blahovec, A. (1999). Elektrotechnika II.. Praha : Informatorium. 156 s.
  • Blahovec, A. (1999). Elektrotechnika I.. Praha : Informatorium. 191 s.
  • Brančík, L. (2004). Elektrotechnika 1.. Brno : VUT. 135 s.
  • Dostál, J. (2008). Elektrotechnika I. (studijní opora). Olomouc : UP.
  • Dvořáková, I. (2001). Teoretická elektrotechnika : cvičení. Olomouc : VUP.
  • Kotlan, J. (1995). Základy teoretické elektrotechniky. Plzeň : ZČU. 258 s.
  • Schieblová, J. a kol. (1997). Teoretická elektrotechnika 1.. Brno : VUT. 127 s.
  • Smejkal, a kol. (1991). Elektrotechnika. Brno : VUT.
  • Stratton, J.A. (1975). Teorie elektromagnetického pole. SNTL Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační výchova se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní