Předmět: Humanizační aspekty techniky

« Zpět
Název předmětu Humanizační aspekty techniky
Kód předmětu KTE/HATQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Humanizační aspekty techniky (filosofické pojetí techniky). Technika jako civilizační fenomén (technické vynálezy). Technika a její místo ve výchově a vzdělávání. Tvorba životního prostředí, bydlení, odívání. Lidové tradice a řemesla. Základních estetické principy a jejich užití v technice. Základní ekologické principy a jejich užití v technice Základy průmyslového a užitého designu a jeho užití ve výchově a vzdělávání. Tradiční lidové materiály a technologie a jejich využití ve vzdělávání (papírenské materiály, textilní materiály a příze, plasty a modelovací hmoty, dřevo, kovy, přírodní a netradiční materiály). Současné problémy pedagogické praxe v kontextu technické výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou zaměřeny na oblast humanizačních aspektů techniky, jako důležité součásti každé lidské pracovní činnosti. Výuka je orientovaná zejména na vytváření klíčových sociálních, činnostních a občanských kompetencí v budoucí práci učitele. Aplikace problematiky do pedagogické praxe a do životní praxe osob se specifickými potřebami. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat výukové cíle praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní, - chápat a vysvětlit význam výukových cílů pro žáka i pro činnost učitele, - zvolit vhodné vyučovací i hodnotící metody, - posuzovat kvalitu, obtížnost a přiměřenost projektů pro žáky různých věkových kategorií, - analyzovat, hodnotit a vytvářet didaktické materiály k praktickým činnostem podle zadaných kritérií. - zpracovat projekt zaměřený na praktické činnosti žáků, osahující metodické postupy i vybrané didaktické kategorie, - reflektovat a hodnotit vlastní vzdělávací působení, kreativně zkvalitňovat vlastní výkon.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

90 % účast ve cvičení; Zpracování seminární práce včetně praktického výrobku z vybraného materiálu s metodickým výrobním postupem a dokumentací.
Doporučená literatura
  • (2013). 1000 nápadů pro šikovné ruce.
  • Dorfles, G. (2001). Průmyslový design. In PIJOAN, J. Dějiny umění 10.. Praha.
  • DOSTÁL, Jiří. (2011). Teoretické základy technických předmětů. Olomouc.
  • Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
  • Honzíková, J. (2008). Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  • Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum, 32 s. + přílohové CD.
  • Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila a Ján BAJTOŠ. (2004). Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň.
  • HONZÍKOVÁ, Jarmila, MACH, Petr a Jan NOVOTNÝ. (2007). Alternativní přístupy v technické výchově. Plzeň.
  • Chvatík, K. (1994). Strukturální estetika. Řád věcí a řád člověka. Praha : Victoria publ.
  • Kirst, W., Diekmeyer, U., Jeřábková, E., Bagnall, B., & Smékal, V. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál.
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení.
  • Lokšová, I., & Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • Maisel, E. (2002). Trénink kreativity. Praha : Portál. 261 s.
  • PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno.
  • Petráň, J. aj. (1996). Dějiny hmotné kultury I. a II.. Praha : Karolinum.
  • Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • Šubert Jan. (2010). Metodika výuky technické výchovy na II. st. ZŠ z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele. Ostrava.
  • Tondl, L. (1998). Technologické myšlení a usuzování. Praha : Filosofia, 264 s.
  • VÍTKOVÁ, Markéta. (2012). Tvoříme s dětmi originální dárky. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr