Humanizační aspekty techniky (filosofické pojetí techniky). Technika jako civilizační fenomén (technické vynálezy). Technika a její místo ve výchově a vzdělávání. Tvorba životního prostředí, bydlení, odívání. Lidové tradice a řemesla. Základních estetické principy a jejich užití v technice. Základní ekologické principy a jejich užití v technice Základy průmyslového a užitého designu a jeho užití ve výchově a vzdělávání. Tradiční lidové materiály a technologie a jejich využití ve vzdělávání (papírenské materiály, textilní materiály a příze, plasty a modelovací hmoty, dřevo, kovy, přírodní a netradiční materiály). Současné problémy pedagogické praxe v kontextu technické výchovy.
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na oblast humanizačních aspektů techniky, jako důležité součásti každé lidské pracovní činnosti. Výuka je orientovaná zejména na vytváření klíčových sociálních, činnostních a občanských kompetencí v budoucí práci učitele. Aplikace problematiky do pedagogické praxe a do životní praxe osob se specifickými potřebami. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat výukové cíle praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní, - chápat a vysvětlit význam výukových cílů pro žáka i pro činnost učitele, - zvolit vhodné vyučovací i hodnotící metody, - posuzovat kvalitu, obtížnost a přiměřenost projektů pro žáky různých věkových kategorií, - analyzovat, hodnotit a vytvářet didaktické materiály k praktickým činnostem podle zadaných kritérií. - zpracovat projekt zaměřený na praktické činnosti žáků, osahující metodické postupy i vybrané didaktické kategorie, - reflektovat a hodnotit vlastní vzdělávací působení, kreativně zkvalitňovat vlastní výkon.
|
-
(2013). 1000 nápadů pro šikovné ruce.
-
Dorfles, G. (2001). Průmyslový design. In PIJOAN, J. Dějiny umění 10.. Praha.
-
DOSTÁL, Jiří. (2011). Teoretické základy technických předmětů. Olomouc.
-
Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
-
Honzíková, J. aj. (2000). Textilní techniky. Plzeň : Pedagogické centrum.
-
HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
-
Honzíková, J. (2008). Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
-
Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum, 32 s. + přílohové CD.
-
Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň : Pedagogické centrum.
-
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Ján BAJTOŠ. (2004). Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň.
-
HONZÍKOVÁ, Jarmila, MACH, Petr a Jan NOVOTNÝ. (2007). Alternativní přístupy v technické výchově. Plzeň.
-
Chvatík, K. (1994). Strukturální estetika. Řád věcí a řád člověka. Praha : Victoria publ.
-
Kirst, W., Diekmeyer, U., Jeřábková, E., Bagnall, B., & Smékal, V. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál.
-
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení.
-
Lokšová, I., & Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing.
-
Maisel, E. (2002). Trénink kreativity. Praha : Portál. 261 s.
-
PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. (2009). Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno.
-
Petráň, J. aj. (1996). Dějiny hmotné kultury I. a II.. Praha : Karolinum.
-
Procházková, I. aj. (2005). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Praha : Votobia.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
-
Šubert Jan. (2010). Metodika výuky technické výchovy na II. st. ZŠ z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele. Ostrava.
-
Tondl, L. (1998). Technologické myšlení a usuzování. Praha : Filosofia, 264 s.
-
VÍTKOVÁ, Markéta. (2012). Tvoříme s dětmi originální dárky. Olomouc.
|