Název předmětu | Elektrotechnika 1 |
---|---|
Kód předmětu | KTE/ET1@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Předmět se zaměřuje na vytvoření souboru kompetencí a obecných znalostí o elektrotechnice se zaměřením na teorii obvodů, elektrostatiku a elektromagnetismus. Důraz je kladen na vytvoření dovednosti obvody aktivně řešit a navrhovat. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " popsat historii elektrotechniky, " rozumět základním pojmům elektrotechniky, " řešit dielektické obvody, " řešit magnetické obvody, " řešit stejnosměrné obvody v ustáleném stavu, " řešit obvody s přechodovými jevy, " řešit obvody střídavého proudu. Témata Základní pojmy členění elektrotechniky, historie. Základní elektrotechnické veličiny, elektrický náboj, elektrické napětí, elektrický proud, způsoby vzniku elektrického napětí. Elektrická práce a výkon ve stejnosměrných obvodech, účinnost. Teorie elektrických obvodů, rozdělení, aktivní a pasivní obvodové prvky, ideální a reálné prvky, provozní stavy napěťových a proudových zdrojů. Ustálený stejnosměrný stav v lineárních obvodech, Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony, základní zapojení prvků v elektrickém obvodu, transfigurace D ? Y, metoda smyčkových proudů, princip superpozice, metoda postupného zjednodušování; Odporový dělič napětí a proudu. Théveninova věta, Nortonova věta, řešení obvodů grafickou metodou. Přechodné děje v lineárních obvodech, obvody RC a RL, metody řešení nelineárních obvodů. Elektrostatické pole, Coulombův zákon, Gaussova věta, kapacita deskového kondenzátoru, sériové a paralelní zapojení kondenzátorů. Magnetické pole, vznik, zobrazování, magnetické pole kruhového vodiče, válcové cívky a toroidu, veličiny magnetického pole, magnetické napětí, intenzita magnetického pole, magnetický tok, magnetická indukce, magnetické vlastnosti látek, Hopkinsonův zákon, hysterezní křivka, výpočty magnetických polí. Střídavé proudy, efektivní a střední hodnoty, fázory, rezistor, kondenzátor a cívka v obvodu střídavého proudu. Řešení obvodů střídavého proudu: sériové a paralelní zapojení RL, RC, LC, RLC, výkon střídavého proudu, účiník. Symbolicko-komplexní metoda řešení obvodů se střídavým proudem, početní operace s komplexními čísly, řešení jednoduchých obvodů. Analogie v oblasti elektrotechniky: veličiny, jednotlivá pole, stacionární magnetické a elektrické obvody. Maxwellovy rovnice a jejich analýza.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Specifikace podmínek pro studenty se schváleným ISP: - minimální povinná účast 30 %, - další podmínky jsou vždy stanoveny na základě individuální dohody s vyučujícím. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |