Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
V návaznosti na disciplínu "didaktika technické výchovy I." Témata - integrovaná výuka, druhy integrace v technické výchově; mezipředmětové vztahy (vazby) klasifikace, funkce. Metody výuky a organizační formy vyučování se zřetelem k technické výchově. Funkce a role učebních úloh v technické výchově. Navození samostatné činnosti žáka - instruktáž. Technický experiment vymezení pojmu, zásady platné pro jeho využití. Projektová výuka. Badatelsky orientovaná výuka. Kontrola, hodnocení v technické výchově. Materiální didaktické prostředky. Svět práce - volba povolání a technická výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na technickou výchovu v základních školách (ISCED2): - vytvořit rámcový návrh podmínek pro vertikální i horizontální integraci žákova poznávání - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu se vzdělávacími cíli a obsahem, s uvažovaným využitím materiálních prostředků - definovat pojem učební úloha a vysvětlit vztah výukových cílů a učebních úloh, - charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové) i z hlediska jejich didaktické hodnoty (taxace, také posouzení adekvátnosti souboru úloh - J. Nikl) - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy, popř. otázky učitele, podle zadaných kritérií, pro badatelsky orientovanou výuku, - navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku. - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků - vyjádřit cíle, obsah i uplatňované metody v tematickém okruhu Svět práce.
Základní znalosti z oblasti oborové didaktiky technických předmětů a schopnost jejich tvořivé aplikace, zde s důrazem na proces výuky.
|
Předpoklady
|
Absolvování výuky předmětů společného základu /Obecná pedagogika a obecná didaktika/ a předmětů tvořících odborný základ oboru z oblasti strojírenství, elektrotechniky a elektroniky a ICT a KTE/DTV1, návaznost je rovněž na studijní předmět oborová didaktika 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Podmínky pro udělení zápočtu: - 70 % účast ve cvičení - zpracování jedné seminární práce vyhovují komplexním požadavkům v zadání stanovených vedoucím cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
Chráska, M., & Kropáč, J. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
-
Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Praha: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika - díl I. až IV..
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Maňák, J. a Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno : Paidó. 219 s.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. Olomouc : VUP. 161 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|