Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
-
Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahová náplň: teoretická východiska didaktiky odborných předmětů, obsah a struktura vzdělávání v technických předmětech, aplikace moderních metod a forem výuky s použitím materiálních technických prostředků, tvorba didaktických materiálů. Evropské souvislosti změn odborného vzdělávání, Učitel v odborném vzdělávání a Strategie výuky v kontextu kurikulární reformy. V aplikační části je věnována pozornost studiu problémů různých druhů analýzy učiva, specifikám technických vyučovacích předmětů, výchově k technické tvůrčí práci, aplikacím ICT ve výuce technických předmětů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na výuku technických předmětů na středních školách (ISCED3): - charakterizovat odlišnosti výuky technických předmětů směřujících k profesní přípravě (SŠ a výuky směřující k technické výchově, vliv na charakter oborové didaktiky, - vymezit aktuálně významné podmínky či požadavky představující kontext kurikula technických předmětů vyučovaných na středních školách, - charakterizovat kurikulární dokumenty pro střední školy z hlediska technických předmětů, prezentovat podrobnou znalost jednoho zvoleného RVP pro střední odborné vzdělávání (technicky zaměřeného), rozlišovat úroveň oborů, - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy, také pro projektovou a pro badatelsky orientovanou výuku, - vymezit a uplatnit kritéria hodnocení žákových výsledků, vč. způsobů zjištění výsledků - zpracovat progresivně pojatou koncepci výuky pro stanovené vzdělávací obsahy, provést tedy didaktickou analýzu obsahu a zpracovat přípravu učitele, - charakterizovat možnosti výchovy ve výuce technických předmětů, včetně průřezového tématu Svět práce.
Student získá během absolvování předmětu souhrn předpokladů potřebných pro pro pedagogickou praxi konanou zejména na středních školách a pro další svou přípravu v oblasti oborové didaktiky.
|
Předpoklady
|
Absolvování výuky předmětů společného základu /Obecná pedagogika a obecná didaktika/ a předmětů tvořících odborný základ oboru z oblasti strojírenství, elektrotechniky a elektroniky a ICT a KTE/DTV1 a KTE/DTV2. Návaznost je rovněž na didaktiku oboru vyučovanou v 1. roč. NMgr. studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Zpracování studijních a didaktických materiálů, zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Čadílek, M. (1997). Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: Masarykova univerzita.
-
Drahovzal, J. aj. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno : Paidó. 156 s.
-
Havelka, M. Didaktika technických oborů. Olomouc.
-
Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
-
Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Praha: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika 1 až 4.
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Mošna, F., Rádl, Z. (1996). Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : PdF UK. 96 s.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchove. Olomouc : VUP. 161 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
-
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
|