Předmět: Didaktika technické výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika technické výchovy 1
Kód předmětu KTE/DT1@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
  • Bučková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
  • Dostálová Sekaninová Iva, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: " Úvod do studia didaktiky technické výchovy, problematika terminologie. " Historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. " Cíle a pojetí primárního vzdělávání v RVP ZV v kontextu technické výchovy. Klíčové kompetence. Vzdělávací oblast Člověk a svět práce, cíle technické výchovy na primární škole. " Specifika technické výchovy na primární škole (vývojová specifika žáka mladšího školního věku, didaktické zásady, výukové metody a organizační formy uplatňované při realizaci technické výchovy). " Hodnocení a sebehodnocení žáka v technické výchově. " Lidové tradice a lidová umělecká tvorba. " Technické myšlení a tvořivost na primární škole. " Technická hračka a její využití na primární škole. " Humanizační aspekty technické výchovy na primární škole (pravidla bezpečnosti práce ve školních podmínkách, estetika, ekologie, ergonomie aj.)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit a definovat základní pojmy z oblasti didaktiky technické výchovy se zaměřením na 1. stupeň ZŠ, " znát specifika výuky technické výchovy na primární škole a umět je aplikovat, " vybrat vhodný technický materiál, pomůcky, nástroje i nářadí a pracovní postup pro rozvoj žáka, " aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, " rozumět kurikulu technické výchovy a chápat smysl tvořivého vyučování, " mít přehled o prekonceptech (znalostech a dovednostech žáků získaných v mateřské škole i mimo ni), " uvědomovat si potřebu individuálního přístupu k žákovi s ohledem na jeho speciální vzdělávací potřeby (zdravotní handicap, nadaný žák), " navrhnout a zpracovat přípravu do výuky, včetně návrhu výrobku, pracovního postupu a specifických didaktických kategorií, " posoudit vhodné vybavení školní dílny, " aplikovat zásadu názornosti (např. při výuce jednoduché elektrotechniky).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní