| Název předmětu | Didaktika technické výchovy 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KTE/DT1@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: " Úvod do studia didaktiky technické výchovy, problematika terminologie. " Historický přehled výuky předmětů pracovního a technického zaměření ve vzdělávání. " Cíle a pojetí primárního vzdělávání v RVP ZV v kontextu technické výchovy. Klíčové kompetence. Vzdělávací oblast Člověk a svět práce, cíle technické výchovy na primární škole. " Specifika technické výchovy na primární škole (vývojová specifika žáka mladšího školního věku, didaktické zásady, výukové metody a organizační formy uplatňované při realizaci technické výchovy). " Hodnocení a sebehodnocení žáka v technické výchově. " Lidové tradice a lidová umělecká tvorba. " Technické myšlení a tvořivost na primární škole. " Technická hračka a její využití na primární škole. " Humanizační aspekty technické výchovy na primární škole (pravidla bezpečnosti práce ve školních podmínkách, estetika, ekologie, ergonomie aj.)
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit a definovat základní pojmy z oblasti didaktiky technické výchovy se zaměřením na 1. stupeň ZŠ, " znát specifika výuky technické výchovy na primární škole a umět je aplikovat, " vybrat vhodný technický materiál, pomůcky, nástroje i nářadí a pracovní postup pro rozvoj žáka, " aplikovat pravidla bezpečnosti práce při činnosti s technickým materiálem, " rozumět kurikulu technické výchovy a chápat smysl tvořivého vyučování, " mít přehled o prekonceptech (znalostech a dovednostech žáků získaných v mateřské škole i mimo ni), " uvědomovat si potřebu individuálního přístupu k žákovi s ohledem na jeho speciální vzdělávací potřeby (zdravotní handicap, nadaný žák), " navrhnout a zpracovat přípravu do výuky, včetně návrhu výrobku, pracovního postupu a specifických didaktických kategorií, " posoudit vhodné vybavení školní dílny, " aplikovat zásadu názornosti (např. při výuce jednoduché elektrotechniky).
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |