Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
-
Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
-
Kučerka Daniel, PaedDr. Ing. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Integrovaná výuka, druhy integrace ve výuce o technice; mezipředmětové vztahy (vazby) - klasifikace, funkce. Metody výuky a organizační formy vyučování se zřetelem k výuce o technice. Funkce a role učebních úloh ve výuce o technice. Navození samostatné činnosti žáka - instruktáž. Technický experiment - vymezení pojmu, zásady platné pro jeho využití. Projektová výuka. Badatelsky orientovaná výuka. Kontrola, hodnocení ve výuce o technice. Materiální didaktické prostředky, obvyklé informační zdroje. Svět práce - volba povolání, technická výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro aktivní realizaci výuky obecně technických vyučovacích předmětů (na školách úrovně ISCED2 a ISCED3) - jde především o interaktivní a postinteraktivní činnosti učitele. Aktivitami spojenými s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií do výuky technických předmětů na základních i středních školách vede ke schopnosti realizace výuky v konkrétních podmínkách vnějších a vnitřních, s ohledem na souvislosti žákova neformálního a informálního vzdělávání, s ohledem na žáka a jeho vzdělávací potřeby. Seznamuje s postupy využívání informačních zdrojů ve výuce a s použitím vzdělávacích technologií ve výuce. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni pro výuku o technice, realizovanou základních školách (ISCED2) a v obecně technických předmětech na středních školách (ISCED3): - vytvořit rámcový návrh podmínek pro vertikální i horizontální integraci žákova poznávání, - aplikovat optimu blízké metody a organizační formy výuky, v souladu se vzdělávacími cíli a obsahem, s uvažovaným využitím materiálních prostředků, - definovat pojem učební úloha a vysvětlit vztah výukových cílů a učebních úloh, - charakterizovat různé typy učebních úloh (podle taxonomie Tollingerové) i z hlediska jejich didaktické hodnoty (taxace, také posouzení adekvátnosti souboru úloh - J. Nikl), - analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy, popř. otázky učitele, podle zadaných kritérií, pro badatelsky orientovanou výuku, - navrhnout koncepci projektové, popř. badatelsky orientované výuky zvoleného obsahu, zpracovat přípravu učitele na tuto výuku, - popsat kritéria hodnocení žákových výsledků s přihlédnutím k odlišnému obsahu, vč. způsobů zjištění výsledků, - vyjádřit cíle, obsah i uplatňované metody v tematickém okruhu, popř. průřezovém tématu Svět práce.
Didaktické kompetence potřebné pro realizaci výuky obecnějších technických vyučovacích předmětů (na školách úrovně ISCED2 a ISCED3) - jde především o interaktivní a postinteraktivní činnosti učitele, další osvojení aktivit spojených s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií do výuky technických předmětů na základních i středních školách, s řešením vzdělávacích problémů s ohledem na žáka, jeho vzdělávací potřeby.
|
Předpoklady
|
Absolvování Bc. studia zaměřeného na výuku technicky orientovaných předmětů a předmětů obecné učitelské způsobilosti, na něž dále navázala výuka předmětu DP1 (KDP1), jehož význam je především v osvojení si preinteraktivních činností učitele.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Jde o základní předmět oborové didaktiky v NMgr. studiu, požadovány jsou kromě znalostí příslušné oborově didaktické teorie také způsobilosti její aplikace při vytváření koncepce a popř. realizace výuky zvolených témat technických předmětů. Písemná - vytvoření přípravy učitele na výuku, podloženou osvojenými teoretickými vstupy (zápočet), praktická cvičení a aktivní účast na cvičeních, samostudium - příprava na zápočet - udělen na základě dříve zpracovaných tří témat (teoretické, aplikační, návrh výrobku). Samostudium - příprava na zkoušku, spočívá dále ve studiu literatury i studijních opor vč. možnosti využití úloh pro zpětnou vazbu. ISP - Vzhledem k charakteru předmětu nejsou formulovány obecně platné požadavky na průběh studia, také vzhledem ke specifičnosti jednotlivých ISP. Průběh studia bude řešen individuálně, ohleduplně vzhledem k okolnostem.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
-
Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
-
Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
-
Kropáč, J., Kubíček, Z., Chráska, M. a Havelka, M. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc : Univerzita Palackého.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika.
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
KROPÁČ, J. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů. Olomouc : VUP.
-
Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|