Vyučující
|
-
Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
-
Děrda Radim, Mgr.
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: Didaktika techniky a praktických činností jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy. Pojetí výuky o technice, realizace praktických činností (vč. pěstitelství, chovatelství a přípravy pokrmů) a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. Problematika obsahu technické výchovy a jeho vymezení, z tohoto hlediska pojmy technika, technologie, charakteristika a zákonitosti techniky, pracovní vyučování, praktické činnosti, design a konstruování, technické vědy, technická výchova, vztah k profesnímu vzdělávání. Technické myšlení, technická gramotnost. Pojem kurikulum, východiska, stanovení a formulace cílů ve výuce o technice. Postup transformace technického poznatku na učivo (učební látka x učivo), soudobé požadavky na obsah výchovy v obecně technických předmětech, praktických činnostech, širší souvislosti techniky, pěstitelství, chovatelství a přípravy pokrmů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky obecně technických a prakticko činnostních předmětů (práce s materiálem, pěstitelství, chovatelství, příprava pokrmů) na školách úrovně ISCED2 a ISCED3 - jde především o preinteraktivní činnosti učitele. Aktivitami spojenými s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií do výuky technických a prakticko-činnostních předmětů na základních i středních školách vede ke schopnosti koncepčního uvažování o výuce v konkrétních podmínkách vnějších a vnitřních, o řešení vzdělávacích problémů s ohledem na žáka, jeho vzdělávací potřeby, s využitím jeho dispozic předchozího poznání. Seznamuje s možnostmi využití informačních zdrojů a s integrací vzdělávacích technologií do edukačního procesu. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni pro výuku o technice, realizovanou základních školách (ISCED2) a v obecně technických předmětech na středních školách (ISCED3): o charakterizovat didaktiku techniky, technické výchovy, pracovní výchovy, pěstitelství, přípravy pokrmů a chovatelství jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), o vyjádřit pojem a specifika technické výchovy a praktických činností s ohledem na charakteristiku techniky či technosféry, technologií, technických věd, o objasnit trendy vývoje technické výchovy a vzdělávání, praktických činností, řemesel, pěstitelství, chovatelství a přípravy pokrmů, o vysvětlit význam pojmů technické myšlení, technická gramotnost, vztah k odbornému vzdělávání, analyzovat soudobé požadavky na výchovu v technických předmětech, o vysvětlit pojem kurikulum v technické výchově a didaktickou transformaci obsahu (rekonstrukce), postupy zjednodušení obsahu při tvorbě učiva, o charakterizovat širší souvislosti techniky a možnosti výchovy ve výuce směřující k realizaci technické výchovy (ISCED2), o analyzovat možnosti technické výchovy dané RVP ZV, formulovat adekvátní cíle pro technickou výchovu (J. Nikl).
Didaktické kompetence potřebné pro realizaci výuky obecnějších technických vyučovacích předmětů (na školách úrovně ISCED2 a ISCED3) - jde především o preinteraktivní činnosti učitele, osvojení aktivit spojených s osvojováním a aplikací základních oborově didaktických teorií do výuky technických předmětů na základních i středních školách, s řešením vzdělávacích problémů s ohledem na žáka, jeho vzdělávací potřeby, s využitím jeho dispozic předchozího poznání. Seznamuje s možnostmi využití informačních zdrojů.
|
Předpoklady
|
Absolvování Bc. studia zaměřeného na výuku technicky orientovaných předmětů a předmětů obecné učitelské způsobilosti. Vhodné je technické, popř. ICT zacílení Bc. studia, především studijní program Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Jde o vstupní předmět do oborové didaktiky v NMgr. studiu, požadovány jsou kromě odborné technické připravenosti především znalosti obecné pedagogiky, zejména didaktiky a také psychologie, zejména pedagogické. Forma písemná - vytvoření teoretickými vstupy podloženého projektu výuky - "jak učitel uvažuje o výuce" (podmínka zápočtu), praktická cvičení a aktivní účast na cvičeních, samostudium - příprava na zápočet - návrh konkrétního postupu výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj technického myšlení. Samostudium - příprava na zkoušku, spočívá dále ve studiu literatury i studijních opor vč. možnosti využití úloh pro zpětnou vazbu. ISP - Vzhledem k charakteru předmětu nejsou formulovány obecně platné požadavky na průběh studia, také vzhledem ke specifičnosti jednotlivých ISP. Průběh studia bude řešen individuálně, ohleduplně vzhledem k okolnostem.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
-
ČÁSTKOVÁ Pavlína, Jiří KROPÁČ a Jitka PLISCHKE. (2017). Vybrané kapitoly didaktiky technické a informační výchovy I, Rozvoj osobnosti žáka.. Olomouc : UP.
-
Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
-
Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
-
Kropáč, J. a Chráska, M. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc : VUP. 190 s.
-
Kropáč, J. a Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc : UP, 104 s.
-
Kropáč, J., Kubíček, Z., Chráska, M. a Havelka, M. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc : Univerzita Palackého.
-
Kropáč, J. Oborová didaktika.
-
Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
KROPÁČ, J. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů. Olomouc : VUP.
-
Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
-
Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
-
Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
-
Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.
|