Předmět: Dějiny techniky

« Zpět
Název předmětu Dějiny techniky
Kód předmětu KTE/DEJTQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Děrda Radim, Mgr.
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení - seminární forma: 1. Zadání semestrální práce. 2. Metodické pokyny ke zpracování práce. 3 - 8. Konzultace k vypracování práce, apretace kontrolních listů prací. 9 - 14. Obhajoby a hodnocení semestrálních prací. 15. Zápočty.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Dějiny techniky je seznámit studenty s dějinami vědy a techniky u nás i v cizině a naučit je orientovat se v informačních zdrojích z dějin vědy a techniky a získat intelektové dovednosti při zapracování historického aspektu do výuky z oblasti technické výchovy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem technika, dějiny techniky, technický objekt, technická památka, vynálezce (objevitel, průkopník, myslitel), - vysvětlit význam aplikace historizujícího aspektu ve výuce obecně technického a odborného vyučovacího předmětu, - vyjmenovat a charakterizovat významné technické objekty, zákony, principy, jejich objevitele, vynálezce a průkopníky pro danou oblast techniky, - posuzovat didaktickou hodnotu tématu, - posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh v učebnicích svých předmětů, - analyzovat, hodnotit a vytvářet výukové prezentace či jiné odpovídající didaktické materiály zaměřené na historický aspekt techniky.
Absolvování předmětu vytváří soubor poznatků a dovedností vhodných pro uplatnění historického aspektu ve výuce technického předmětu.
Předpoklady
Všeobecný přehled v historických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Odevzdání seminární práce na zvolené téma.
Doporučená literatura
  • Blahovec, A. a Gruber, J. (1996). Dějiny techniky. Slaný : Melandrum.
  • Dluhoš, J. a Vala, M. (1996). Vybrané kapitoly z dějin techniky. Ostrava : PdF OU.
  • Kolektiv aoutorů. (2003). Věda a technika v datech : XX. století. Praha : Albatros.
  • Kolektiv autorů. (2005). Objevy a vynálezy : světová kronika. Čestlice : Rebo.
  • Kraváček, F. (1989). Stručný přehled dějin techniky. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Kvítek, M. Průkopníci vědy a techniky v českých zemích.
  • Paturi, F. (1993). Kronika techniky. Praha : Fortuna print.
  • Zwetler, O. a Nečas, C. (1992). Dějiny věd a techniky I.. Brno : MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Základy technických věd a informačních technologií pro vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní