Vyučující
|
-
Dostál Jiří, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
-
Děrda Radim, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Hardware, IoT, mini počítače, možnosti uplatnění v edukační realitě. 3D modelování, 3D světy, koncepty rozšířené reality,možnosti uplatnění v edukační realitě. Virtuální realita, virtualizace a distribuované výpočty, cloud. Robotika - úvod, rozdělení, vymezení pojmů, pokročilé snímače v mobilní robotice - měření vzdálenosti - laserové skenery, inerciální snímače. Sebelokalizace v mobilní robotice - GNSS (GPS, Glonass, Galileo) a mapy prostředí - Robot Evidence Grids (occupancy grids včetně datové fúze). Dynamika. Rovnice pohybu. Plánování dráhy. Řízení v kartézském souřadnicovém systému, řízení v kloubovém souřadnicovém systému. Praktické ukázky programování manipulátoru. Spolupráce člověk - robot, teleprezence. Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka. 3D tisk (používané technologie a jejich hodnocení). Stavebnice 3D tiskáren, kritéria výběru, hw a sw řešení, knihovny 3D modelů, možnosti úprav 3D modelů, možnosti uplatnění technologie 3D tisku v edukační realitě. Robotické stavebnice, charakteristika, členění, aplikace ve školní praxi (úroveň ISCED2 a ISCED3). Robotické soutěže ve školní praxi (úroveň ISCED2 a ISCED3).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s novými technologiemi zejména v oblasti rozšiřování lidských kognitivních schopností, moderních komunikačních technologií, umělé inteligence a počítačových věd. Základem je aktivní zapojení studentů do výuky formou samostatných či skupinových projektů, v nichž studenti představí svůj návrh na konkrétní systém a to včetně komplexní analýzy dopadu tohoto systému. Předmět dále studentům nabídne praktické demonstrace vybraných technologií. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat obecné progresivní trendy soudobých technologií, " identifikovat a charakterizovat soudobé tendence (vazba na problematiku Průmysl 4.0, Učitel 21 a další). " charakterizovat tento soubor technologií, členit je, popsat využití ve stěžejních oblastech, " popsat podstatu a možnosti nekonvenčních technologií, " vyjmenovat a charakterizovat vybrané typy moderních technologií v elektrotechnice a elektronice, strojírenství a jejich význam pro běžný život člověka v postmoderní společnosti, " posuzovat vybrané moderní technologie z hlediska širších souvislostí techniky, " analyzovat a hodnotit vybrané moderní technologie podle zadaných kritérií, " zařadit vybrané technologie do výuky a účelně je využívat v technickém vzdělávání.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
|
Předpoklady
|
Nejsou definovány
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Písemná a ústní, účast na tutoriálech, studium distančních opor a plnění úkolů v nich uvedených, vypracování seminární práce na dané téma zaměřené na témata z oblasti 3D tisku a robotiky s praktickým výstupem (platí i pro ISP), samostudium - příprava na zápočet a na kolokvium (platí i pro ISP).
|
Doporučená literatura
|
-
ANGELES, J. (2002). Fundamentals of Robotic, Mechanical systems,.
-
KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KUBALA, Lukáš, KREJČÍ, Veronika a Martin HAVELKA. (2021). Moderní technologie ve výuce. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. (2015). 3D tisk.. Ústí nad Labem.
-
SKAŘUPA Jiří. (2007). Průmyslové roboty a manipulátory. Ostrava.
-
SMRČEK Juraj. kolektiv. (2013). Robotika. Metodika nasadzovania servisných robotov. Košice.
-
TAKÁCS Gergely. (2014). Robotika.. Bratislava.
-
TOCHÁČEK, Daniel a Jakub LAPEŠ. (2012). Edukační robotika.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
|