Vyučující
|
-
Slavkovský Adrián, doc. RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1) Paradoxy jako výzvy pro základy vědeckého myšlení, jev autoreference, výzvy v matematice, informatice a filozofii vědy. 5) Paradoxy sebeporozumění a seberozvoje (štěstí, hypotéza o postformálním myšlení). 6) Paradoxy v různých oblastech života (historie, politologie, právo, psychologie, umění). 7) Další paradoxy v oblasti spirituality (modlitba, vztah k tělu a zdraví, emoce, čas a věčnost). Výstupy z učení: Schopnost rozumět problematice paradoxů a autoreference, její korelace s jazykem, logikou, racionalitou, filozofií a moudrostí. Schopnost vysvětlit význam paradoxů pro současnou kulturu a znalosti aplikovat ve svém životě. Schopnost rozumět roli paradoxů ve vybraných oblastech spirituality. Schopnost kriticky hodnotit literaturu k tématu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Představit paradoxy jako jevy poukazující na hranice racionality takové, jak se běžně chápe v současné kultuře. Ukázat souvislost paradoxů jako historických a jazykových jevů se situacemi v našich životech, které jsou pro nás důležité. Poukázat na paradoxy ve vědě. Ukázat autoreferenci jako jeden z nejčastějších zdrojů paradoxů a jako jev, jehož pochopení může mít terapeutické účinky. Naznačit důsledky pro vědomí a spiritualitu ukazující komplexnější porozumění duchovní moudrosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KSV/DTPR1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS. Účastní se vypsaných webinářů - účastí na webináři se rozumí online účast po celou dobu trvání webináře, umožněná díky stabilnímu a kvalitnímu internetovému připojení. Je vyžadován funkční mikrofon a kamera zapnutá po celou dobu trvání webináře. Během webináře je nepřípustné souběžné vykonávání jiných aktivit, které vyžadují soustředění (řízení motorového vozidla apod.). V případě omluvené absence z vážných důvodů může vyučující stanovit přiměřený náhradní úkol. Student plní průběžné testy. Důležitou součástí celkového hodnocení je písemná semestrální práce. Student má ukázat, že porozuměl témě paradoxů a z jejich perspektivy dokáže podobným způsobem vidět i nové fenomény, zejména v oblasti spirituality.
|
Doporučená literatura
|
-
Rohr, R. (2013). Nahá přítomnost. Mystici to vidí jinak. Brno: Cesta.
-
Slavkovský, R. A. ? Vydrová, J. ? Vydra, A. (eds.). (2007). Paradoxy a hranice racionality. Pusté Úľany: Schola Philosophica.
|