Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Sylaby 13 týdnů 1. Kategorie gender a genderová lingvistika. Vznik a vývoj. 2. Základní směry genderových studií v ukrajinské a české lingvistice. Genderová lingvistika a lingvistická genderologie. Metody a metodologie. 3. Androcentrismus jazyka a otázky jazykové diskriminace. Projevy androcentrismu v různých jazycích. 4. Obsah a vzájemné vztahy pojmů gramatický rod, přirozený rod a gender. 5. Jazyková reprezentace mužů a žen jako základní univerzální kategorie jazykové struktury a užívání jazyka. Otázka způsobů a formálních prostředků verbalizace mužského a ženského v jazyce. 6. Obraz ženy a muže v ukrajinském a českém jazyce. Specifika nominace osob mužského a ženského pohlaví. Nomina agentis. Problémy překlad. 7. Genderové stereotypy. Obraz ženy a muže v ukrajinském a českém systému antroponym. 8. Žena a muž v ukrajinské a české frazeologii a paremiologii. 9. Obraz ženy a muže v ukrajinských a českých médiích. 10. Maskulinita a feminita. Otázky rodové identity a rozdílů v komunikaci. Mužské a ženské jazyky a jazykové strategie. 11. Jazyková diskriminace a sexismus jazyka v kontextu genderové lingvistiky. 12. Otázky vytvoření genderově korektního jazyka a problémy jazykové tolerance. 13. Analytická testová cvičení. Zakončení kurzu. Garanti a vyučující
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tento kurs má za úkol seznámit studenty s novými paradigmaty studia jazyka a kultury, zejména s moderním směrem zkoumání jazyka z genderového hlediska a s metodami současných genderových studií. Hlavní pozornost bude věnována vzniku a vývoji genderové lingvistiky, základním pojmům tohoto vědeckého směru, vztahům jazyka a kultury, sociální a lingvální složce genderových stereotypů a postavení mužů a žen v jazyce. Středem zájmu se stanou pojmy patriarchát, patriarchální kultura, androcentrismus vs. sexismus jazyka, genderové symetrie a asymetrie v jazyce na různých jazykových úrovních, genderový stereotyp, genderová identita. Budou prozkoumány pojmy gramatický rod, přirozený rod a gender z hlediska studia jazykového systému, sociolingvistiky a komunikace, problém diskriminace ženy v jazyce, otázky vytvoření genderově korektního jazyka a způsoby jejich vyřešení genderovou lingvistikou na ukrajinské a české půdě. Vše ve srovnávacím kontextu.
Schopnost analytického a kritického chápání a lingvistického popisu genderových stereotypů v jazyce a komunikaci
|
Předpoklady
|
Znalost ukrajinského jazyka na úrovni B1 Evropského ref. rámce pro jazyky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pravidelná aktivní účast na přednáškách, průběžné plnění všech dílčích úkolů, samostatná práce se slovníky a další literaturou Písemná analýza genderových stereotypů a jazykových prostředků identifikace ženy v ukrajinském a českém jazyce Dovednost správného využití prostředků jazykové identifikace mužů a žen v ukrajinštině a češtině, přechýlených a nepřechýlených forem v ukrajinštině
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Genderni stereotypy ta stavlenna hromads?kosti do gendernzch problem v ukrajins?komu suspil?stvi. . Kyjiv.
-
Arkhanhelska A. (2007). ?Čolovik? u slovjans?kych movach. . Rivne.
-
Goroshko J. (2001). Gendernaja problematika v jazykoznanii. Vvedenije v gendernyje issledovanija. Učebnoje posobije. Č. 1. . Char?kov.
-
Kirilina A.V. (1999). Gender. Lingvisticeskije aspekty. . Moskva.
-
Kirilina A.V. (2009). Jazyk i gender. . Moskva.
-
Stavyc?ka L. (2003). Mova i stat? // Krytyka.
-
Valdrová J. . (2009). Jazyk a sociální status. Pragmatika označování žen v jazyce veřejného projevu. . Ústí nad Labem.
-
Valdrová J. (2006). Gender a společnost. Vysokoškolská učebnice pro nesociologické směry magisterských a bakalářských studií. . Ústí nad Labem.
|