Vyučující
|
-
Svatoň Robert, doc. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Po nezbytném uvedení do specifik metodologie a místa traktátu v celku dogmatické teologie bude předmět strukturován do tří částí: Maria v dějinách spásy z pohledu biblického zjevení; učení církve o Blahoslavené Panně Marii; Blahoslavená Panna Maria a církev. V první části se předmět bude zabývat biblickým fundamentem nauky o Marii, který zasazuje mariologickou reflexi do dynamiky dějin spásy; druhá část představí vznik, obsah a význam mariánských dogmat; třetí část se zaměří na postavení a úlohu Bohorodičky uprostřed Božího lidu, včetně ekumenického významu učení o Marii. Jednotlivá témata: Maria z Nauzareta a život Ježíše Krista; Marmariánská dogmata katolické církve (Maria Panna a Matka, Neposkvrněné Početí, Nanebevzetí Panny Marie); Mariina úloha v díle vykoupení; Maria v tajemství církve (Maria vzor církve a křesťanského života); projevy mariánské úcty v církvi; ekumenické souvislosti mariologie (Maria a křesťanský Východ, místo Marie v teologii a zbožnosti reformátorů).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
V předmětu Mariologie bude představena v syntetické podobě nauka víry katolické církve o Blahoslavené Panně Marii. Teologická reflexe o Marii, která bude vycházet z hlavních linií obsažených v učení 2. vatikánského koncilu (kapitola 8 konstituce Lumen Gentium), bude rovněž usilovat o propojení s praxí církevní mariánské úcty a zbožnosti a bude se snažit poukázat na ekumenickou dimenzi mariologie.
Po ukončení předmětu bude student umět: - identifikovat základní zdroje učení o Marii v Písmu a tradici církve, - vysvětlit a popsat genezi a obsah katolické nauky o Blahoslavené Panně Marii, - interpretovat hlavní linie mariologie obsažené v 8. kapitole Lumen gentium a v pokoncilním magisteriu, - rozlišit a kriticky posoudit formy mariánské zbožnosti a úcty v církvi a jejich dopad na současnou spiritualitu a pastorační praxi, - nově uchopit význam reflexe o Marii pro vlastní teologickou syntézu, duchovní život a pastorační praxi, - vyhodnotit ekumenické souvislosti mariologie a její význam pro jednotu křesťanů.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány žádné zvláštní předpoklady.
KST/PTTTS a zároveň KST/PTTAE
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Ke splnění předmětu je třeba vypracovat seminární práci v rozsahu do 10 stran.
|
Doporučená literatura
|
-
(1995). Katechismus katolické církve (čl. 487-511, 963-975). Praha.
-
C.V. Pospíšil. (2018). Maria: Mateřská tvář Nejvyššího. Praha.
-
H. Rahner. (1996). Maria & církev. Olomouc.
-
H. Urs von Balthasar. (1992). Maria. Praha.
-
II. vatikánský koncil. (1995). Dokumenty II. vatikánského koncilu (s. 89-96, Lumen gentium, Kapitola 8). Praha.
-
J. Ratzinger. Milostí zahrnutá: Prvky biblické mariánské úcty. , MKR Communio 1 (2012), s. 30-41.
-
Jana Pavel II. (1995). Redemptoris Mater: Encyklika o blahoslavené Panně Marii v životě putující církve. Praha.
-
MPMA. (2003). Matka Páně: Památka - přítomnost - naděje: List Mezinárodní papežské mariánské akademie adresovaný těm, kdo se zabývají mariologií. Praha.
-
Pavel VI. (1977). O mariánské úctě: Apoštolská exhortace Marialis cultus. Řím.
-
R. Guardini. (1974). Matka Páně: Dopis obsahující nástin mariologie. Řím.
-
T. Špidlík. (2018). Mariánská úcta v tradici křesťanského Východu. Olomouc.
|