Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Jednotlivé okruhy: 1. Krátký úvod do etiky ctností. 2. Úcta k Bohu, falešný kult, pověra. 3. Pravda a lež, ochrana cti, etika masmédií. 4. Svěcení svátečního dne, půst, volný čas. 5. Rodina, manželství, nemanželské vztahy, homosexualita. 6. (Sebe)vražda, mrzačení, trest smrti, legitimní obrana. 7. Náčrt sexuální morálky: všeobecné zásady, sexuální fantazie, masturbace, prostituce, sexuální násilí. 8. Právo na soukromé vlastnictví, krádež.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s tématy, se kterými se mohou setkat ve svém každodenním životě. Koncepce kurzu vychází z Desatera.
Účastnici kurzu se budou schopni orientovat v základních praktických otázkách křesťanské morálky.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se základní vhled do problematiky teologických principů a ctností.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba si důkladně osvojit učební materiály nabídnuté ve formě powerpointových prezentací a prostudovat si literaturu, na kterou vyučující upozorní během přednášek.
|
Doporučená literatura
|
-
(1995). Katechismus katolické církve. Praha.
-
Jindřich Šrajer. Hodnocení suicidality v biblicko-křesťanské tradici, in Studia Theologica 10/2 (2008) 1-14.
-
Jiří Skoblík. (2004). Přehled křesťanské etiky. Praha.
-
Karl-Heinz Peschke. (1999). Křesťanská etika. Praha.
-
Michal Kaplánek. Volný čas jako výzva pro teologii, in Studia Theologica 13/2 (2011) 97-117.
|