Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz je strukturován do tří částí: systematické, historicko-patristické a teologicko-spirituální (tato část je nepovinná). První část (1-3, 5-6), obsahově nejrozsáhlejší, nabídne krátký úvod do předmětu trinitologie a představí stěžejní termíny/pojmy, formulace a základní témata nauky o Trojici katolické Církve, ale také její biblický původ a její zpracování u některých vlivných středověkých autorů (Richard od sv. Viktora, Tomáš Akvinský, Bonaventura a Andrej Rublëv) a u třech důležitých teologů 20. století (P.A. Florenskij, V. Losskij, J. Moltmann). Druhá část (4) bude věnována klíčovým historickým etapám a důležitým událostem (trinitárním koncilům) vývoje trinitárních dogmat. Rovněž představí některé významné teology první poloviny prvního tisíciletí, kteří - často prostřednictvím konfrontace s problematickými i heretickými názory o Trojici - přispěli k rozvoji trinitárních pojmů, termínů a kategorií. Třetí část (7), nepovinná, se zaměří na představení vztahu mezi trojičním tajemstvím Boha a životem křesťana (a tedy mezi trinitologii a spiritualitou).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody práce s audiovizí
|
Výstupy z učení
|
Předmětem přednášek a studia bude křesťanské pojetí Boha (Božího bytí) jako "Trojice". Úhel pohledu nebude filozofický, ani historicko-religionistický, ale striktne dogmatický. To znamená, že na Boha-Trojici bude pohlíženo ve světle Božího zjevení se v osobě Ježíše Krista, prohloubeného a odevzdávaného vírou Kristova společenství (Církve). Z tohoto důvodu bude kladen důraz na ty literární prameny, které pomáhají lépe pochopit a správně vysvětlovat základní termíny, pojmy, myšlenky a formulace křesťanské trojiční víry. Jsou to: Písmo svaté (Bible), církevní věroučné dokumenty a texty dogmatické trinitologie.
Po dokončení předmětu a po studiu povinné literatury budete moci - znát základní vývojové fáze trojiční nauky; - znát a správně interpretovat základní body a obsahy této nauky z pohledu katolické Církve; - pochopit a interpretovat problém katolického trojičního učení pro ekumenický dialog s Východními církvemi; - objevit význam a aktualitu trojiční pravdy pro konkrétní (pastorační, liturgický, svátostný, duchovní, evangelizační) život křesťanského společenství.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
KST/KTFTE
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Přednášky vyučujícího (případně jeho video-lekce a pozorné čtení textů PowerPointových prezentacií) má pomoci posluchači nastavit správný interpretační úhel pro pochopení textů povinné literatury ve vztahu k probíraným tématům. Důkladné studium a znalost těchto textů je nejdůležitějším předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu. Je nanejvýš důležité, aby sledování přednášek a studijní práce s povinnou i doporučenou literaturou probíhalo ve stálém kontaktu s tematicko-bibliografickým programem, jehož indikace jsou směrodatné pro studium témat a dosažení dobrých výsledků.
|
Doporučená literatura
|
-
(2002). Katechismus Katolické Církve (1992). Kostelní Vydří.
-
C.V. POSPÍŠIL. (2010). Hermeneutika mystéria. Struktury myšlení v dogmatické teologii. Kostelní Vydří.
-
C.V. POSPÍŠIL. (2010). Jako v nebi, tak i na zemi. Náčrt trinitární teologie. Kostelní Vydří.
-
G.L MÜLLER. (2010). Dogmatika pro studium i pastoraci. Kostelní Vydří.
-
J. KRUPA. "Trojosobný Boh v súčasnej náuke katolíckej Cirkvi", in: Radosť a nádej 17/1-2 (2014), s. 55-65..
-
MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE. (2017). Dokumenty Mezinárodní Teologické Komise 1969-2017 a některé další texty Papežské biblické komise a Kongregace pro nauku víry. Olomouc.
-
PAPEŽSKÁ RADA PRO JEDNOTU KŘESŤANŮ. (2002). dokument "Řecká a latinská tradice o vycházení Ducha Svatého" (1995), in: Ekumenické konsensy II. Katolicko-pravoslavný dialog. Texty z let 1965-1995, s. 89-107.. Velehrad.
|